Bilsemester i Europa - Del II

Hela dagen igår och även stora delar av idag (numera igår då det är efter midnatt) har vi tillbringat på Legoland. Känslorna är övervägande positiva. Parken är verkligen jättevacker och allt är i fint skick, men det är juli och vansinnigt mycket folk. Köerna till både åkattraktioner, mat och godsaker har varit oacceptabelt långa. Igår köade vi 45 minuter för att köpa en varmkorv till Melker! Som svensk känner man sig också ganska fattig då allt i parken är dyrt. Vi tillhör inte den mest priskänsliga gruppen av människor men priserna får än att tänka till både en och två gånger. Nästa gång vi åker till Legoland under högsäsong tänker vi kosta på oss ett Quick Pass som ger företräde i alla köer och dessutom tar vi med egen picknick-korg med både mat och fika. Kanske inte så mycket för prisernas skull, utan mest för att slippa köerna.

Men som sagt den övervägande känslan är i varje fall positiv. Vi har gjort massor med kul. Vi har kollat på film i 3D där det kändes som att man fick ett svärdspets upptryckt mot halsen och där en drake nös oss rakt i ansiktet. Vi fick fullt med draksaliv (läs vatten) i ansiktet. Efter en trög start har vi i varje fall åkt ganska många karuseller. Melker är ganska reserverad när det gäller nya saker och karuseller har aldrig varit någon favorit (han brås definitivt på Tobbe i det avseendet) så det har krävts mycket övertalning. Men idag på eftermiddagen lossnade det ordentligt och han ville åka det mesta om och om igen. Vi har njutit av en otroligt vacker trädgård/park med färgsprakande blomsterprakt och formklippta träd och buskar i miniformat (för att passa in i legostäderna) och inte minst har vi facinerats av alla otroliga legokreationer som finns överallt i parken. Ovanstående bild från Nyhavn är nog min favorit. Frågan är hur lång tid tar det egentligen att bygga en bisonoxe i naturlig storlek i lego? Det måste finnas någon nördbok för Legoland någonstans. Jag får ta och leta reda på den och läsa på. Ibland är det fängslande med onödigt vetande.

Tidigt i morgon bitti packar vi in oss i bilen igen. Då bär det av till Moseldalen och en liten ort som heter Ernst. Är man inredningsnörd så är man! Där checkar vi in i två nätter innan det bär av till Italien och Comosjön. Här tältar vi i tre nätter innan vi åker till Lido, norr om Venedig, som är resans slutdestination. Här möter vi upp våra goda vänner Fredrik och Anna-Carin med barn och tillsammans tillbringar vi tio nätter där innan vi åker hemåt. Visst låter det som en toppenresa?! Den enda plumpen i protokollet är väl möjligtvis den förmodade avsaknaden av Internet för återstoden av resan. Så därför passar jag nu på att önska er en jättehärlig sommar. Jag vill också säga tack till dig som läser min blogg. Fantastiskt att du vill ta del i vad som händer i vårt liv. Du ska veta att jag uppskattar det mycket. Många semesterkramar till dig från Bodil, Torbjörn och Melker.

Bilsemester i Europa - Del I

Fredagen och lördagen förra veckan ägnades åt allsköns förberedelser inför vår långsemester. Diverse inköp uträttades, kläder och sängkläder tvättades och ströks, listor upprättades och avprickades och bilen fylldes sakta men säker till bristningsgränsen. Så igår morse - tidigt som attan - klockan 04.15 styrde vi ut Audin från vår uppfart och tog sikte mot Göteborg för färjeavgång mot Fredrikshavn vid 09.30.  Bilresan gick jättebra med ett obligatoriskt frukoststopp vid en av de många vackra rastplatserna utmed Vätterns strand och med hänförande utsikt över Visingsö och Jönköping. Melker sov en stund men sedan var det den nya dvd-filmen Alvin och gänget som hägrade och som fick underhålla den sista biten till Göteborg.

På resan över träffade vi Nicke Nyfiken, lärde oss att göra olika knopar, shoppade lite i shopen och åt en helt okej brunch. Väl framme i Danmark styrde vi bilen mot Vejle som ligger i sydöstra Jylland, tre mil från Legoland som är huvudattraktionen för vårt första stopp. Här checkade vi in på Golden Tulip, ett hotell vi hittat via Michelinguiden. Här är några bilder från hotellets hemsida.
Hotellet är jättefint tack vare en nyligen genomförd renovering där man med ganska enkla medel fått till fina lösningar. Stilen är stram och typisk skandinaviskt med undantaget att man valt mörka färger och material. Brunt, svart och latte är den genomgående färgskalan och överallt hänger svartvita porträtt i svarta ramar. Mycket stilfullt. Här trivs vi som fisken i vattnet inte minst för att sängarna och sängkläderna är jättesköna. Snark.
Igår kväll var vi ute och käkade på Conrad Café som ligger på en jättemysig innergård omgärdat av danska korsvirkeshus och prunkande grönska precis vid gågatan i centrala Vejle. Efter middagen tog vi bilen och följde viken ut mot havet så långt det gick och hittade en strand där vi hittade fina blåmusselskal. Både Melker och jag älskar att plocka stenar och snäckskal så för oss var det en perfekt avslutning på en minst sagt lång dag.

Några bilder från landet - Del II

Några bilder från landet - Del I

Just nu...

... pågår en tävlingMamamekkos bloggVit design. Priset i tävlingen är en kuddfodral i det klassiska elefantmönstret av Estrid Ericson för Svenskt tenn. Gå in och tävla du också!

Besök på landet

Under onsdagen och torsdagen fick Melker och jag sällskap av släkt och goda vänner. På onsdagen kom våra goda vänner från Trosa på besök. Vädret var ljuvligt och vi spenderade stora delar av dagen nere vid sjön med att fiska, bada och fika, bara för att springa hem emellanåt  för att äta grillade hamburgare till lunch och kyckling med potatissallad till middag. Barnen tittade också till Johans nya kaniner, matade gässen, hönorna och tuppen och stirrade storögt på den stora tjuren Wille.

På torsdagen kom två av mina kusiner med sina barn på besök. Marie har Kevin och Tindra, 6 respektive 4 år och Sandra har ganska nyligen hämtat hem lilla Mio, 1 år, från Thailand. Även här gick sysslingarna igenom hela den ovanstående repertoaren med Melker i spetsen. Vi hade två mysiga dagar på landet innan Tobbe kom och hämtade hem oss på torsdagkvällen. Det blev också en hel del fotograferande och nästkommande två inlägg tänkte jag ägna åt några av dessa bilder, men det får nog dröja till morgondagen, då jag även tänte tala om var vi befinner oss just nu... so stay tuned...

Semester

Oj, oj, oj, vilken lång bloggpaus det blev. Helt oplanerad dessutom. Jag hade tänkt att publicera några inlägg i samband med att jag gick på semester för en dryg vecka sedan men jobbet krävde allt in i det sista och semestern var välbehövlig och efterlängtad varpå det blev semester från bloggen också. Men nu är jag tillbaka igen bara för att publicera några inlägg om min första semestervecka innan jag troligtvis försvinner helt de närmaste tre veckorna.

Merparten av veckan har Melker och jag tillbirngat hos mamma och pappa i deras sommarhus. Men vi har också varit iväg på en minisemester tillsammans med min mamma till High Chaparral och Ullared. Den första aktiviteten ämnad speciellt för Melker och den andra ämnad för mamma och mig. Alla nöjda. Men vi börjar väl från början ...

Första stoppet blev i Linköping bara för att hälsa på och pussa lite på Noah (min brorson och Melkers minsta kusin). Vi passade också på att lämna en för tidig ettårspresent då vi befinner oss på sydligare breddgrader på själva bemärkelsedagen den 25 juli. Noah har precis lärt sig gå men har råkat ut för några missöden med fula blåmärken som följd så nu är han lite försiktigare än tidigare. Men med en storkusin att hålla handen blev det många varv på övervåningen med trumsetet som en naturlig viloplats för båda två. Både min pappa och min bror är trummisar och jag tror minsann att dessa båda två kommer följa i samma fotspår...
Väl framme i High Chaparral checkade vi in i världens minsta campingstuga klädd i gulnad furu från topp till tå. En engångsgrill, ceasarsallad med marinerad kyckling och lite rödvin fixade middagen. Kvällen avslutades med ett kvällsdop för Melker, ett antal hopp på studsmattan och klättring på det gamla ångloket som ställts upp mitt på campingområdet. Under natten vräkte regnet ner på stugans plåttaket och stora delar av nattsömnen uteblev. Men vi hade vädrets makter på vår sida för vi vaknade upp till mestadels klarblå himmel och ägnade måndagen åt att klappa på hästar, heja fram Lucky Luke då han fångade brödena Dalton, se på Vilda Västern Show, åka hjulångare, bli rånade under resan med tåg till Mexico, träffa riktiga indianer, åka hästdroska, skjuta med knallpulver, spana in åsnorna och bisonoxarna mm. Behöver jag säga att det var en helnöjd Melker som gick ut genom grindarna vid fyratiden på eftermiddagen.

Fullt lika nöjd var han väl inte när vi när vi några timmar senare, efter att ha checkat in i vår sprillans nya husvagn på campingen i Ullared, sprang in på GeKås för att hinna scanna av ett par avdelningar inför den kommande shoppingdagen. Men med en kundvagn, ett Nintendo DS och FIFA fotbollspel samt en påse godis fick vi i varje fall en dryg timme att strosa runt på. Tisdag förmiddag gick vi åter in på GeKås och gjorde lite fynd. Vid lunchtid styrde vi kosan mot sommarhuset igen och med mig hem hade jag bl a annat  tre par Gabor-skor till mig, softshell-jackor till Melker och mig, gummijacka och byxor samt nya badshorts till Melker. Till hushållet köpte jag bl a två lampor, två tavlor, en campinglampa, färgpennor, scrappapper, Skipo, yatzyblock, två ljusstakar och lite annat. Jag hann tyvärr inte ta några bilder innan vi for iväg på nästa semestertripp så de bilderna får ni vänta några veckor på.

Mer citrongult

Unikko kanna Från Marimekko och Favoritsaker
Francis francis X1 från Bagaren och Kocken

Retro

Bilder tagna av mig på Plaza Interiörs bilder (därav den taskiga kvaliteten)

När senaste Plaza Interiör landade i brevlådan föll alla bitarna på plats. På framsidan och på sidan 84 i magasinet återfinns ett helt underbart reportage skrivet och stylat av Britta Heneley och med foton av Jonas Gustavsson. Temat för reportaget är citrongult retrokök. Inte nog med att jag föll pladask för alla glada gula detaljer, jag insåt också att jag gillar retrodesign - grymt mycket. När jag delade med mig av den glada nyheten till min hjärtevän konstaterade han torrt "Ja, det gör ju jag också och det har jag försökt tala om för dig...". Hmm, vissa saker måste tydligen få mogna fram.

Jag har ganska länge känt mig lite kluven när det gäller min/vår inredningsstil. I teorin har jag länge varit stark minimalist men i praktiken har jag aldrig ens försökt att realisera den stilen. Inte bara är jag hopplöst slarvig (i varje fall om man jämför med ovan nämnda hjärtevän), jag gillar dessutom att ha prylar och saker omkring mig. Därtill är jag extremt ombytlig - jag hinner aldrig fullfölja ett projekt innan jag kommer på ett annat projekt (som inte heller det genomförs). Har man dessutom ett barn i hushållet som släpper grejerna där han befinner sig för tillfället så inser man snabbt att det där vackra, avskalade, enkla och lugna hemmet bara är en utopi - i varje fall i den livssituation vi nu befinner oss i.

Istället har jag över tiden kommit till insikt om att jag gillar personliga hem. Jag vill att vårt hem ska spegla oss som bor där. Jag vill att det ska synas att jag älskar att fotografera, att Torbjörn gillar bilar (och retroprylar) och att Melker är ett stort Ronaldo-fan. Det lättaste sättet att få till ett personligt och vackert hem är ju att blanda gammalt och nytt och endast ha sådant framme som man verkligen gillar. Det är väl här retrostilen kommer in. Jag gillar verkligen formspråket som var under 50-, 60- och 70-talet. Dessutom är tanken på återvinning mycket tilltalande. Alltså från och med nu ska jag söka på "retro" på Tradera, lista alla loppisar och antikaffärer i Trosa med omnejd samt googla fram coola retrobutiker i Stockholm och på nätet. Det är i varje fall planen just nu, nästa vecka är det kanske shabby chic som gäller. Men fram tills dess får ni gärna tipsa mig om coola retroprylar.