Liljat av Teresa Moorhouse för Marimekko

Dagens nyhetsbrev från DesignOnline gjorde mig uppmärksam på ett - i varje fall för mig - nytt Marimekko-tyg. Jag som är särskilt svag för fotokonst gillar kombinationen av fotograferade och illustrerade blommor. Att mönstret sedan föreställer min favoritblomma liljan gör ju inte saken sämre. Frågan är bara var vi ska bygga en ny vägg där vi kan hänga den stora tygtavla i rött eller kanske blått jag ser framför mig. Titta och njut!

Inspiration: Pojkrum

Snart börjar nedräkningen och förberedelserna inför den nya familjemedlemmens ankomst. Även om prioritet kommer att ligga på viktigare saker som mental förberedelser, barnvagn och en del andra praktiska bestyr så kan jag inte låta bli att börja planera lite för inredningen av barnrummet. Grunden finns redan där. När vi renoverade kontoret för några år sedan var det hela tiden med förhoppningen om att det en dag skulle få fungera som ett barnrum. Således kommer kontoret så småningom (troligtvis till våren) att få flytta in i gästrumment på nedervåningen och bereda plats för en liten minimänniska. Nu vet vi inte vad eller vem det är som möblerar om där inne i min magen mest hela tiden - om det är en liten busunge med snopp eller snippa - så har jag två lite olika visioner. En sak kommer dock igen och det är den gröna färgen som också fungerar som accentfärg i det intilliggande allrummet. Här kommer ett inspirationskollage om det är en liten kille som bor innuti mig.

Eget kollage med nedanstående produkter:
Illustration Parvel från Isa Form

Expedit Bokhylla från Ikea
Box från Svenska hem

Happy Birthday

Hemma. Packar upp. Tvättar. Kollar på alla fina fynd vi gjort. Spelar Wii med Melker. Dammsuger. Bakar morotskaka. Väntar på lite släkt och vänner som kommer på födelsedagsfika. It's good to be home!

Foto: Istockphoto.com

Sitter ...

...på flygplatsen och väntar på planet som går om någon timme. Nu ska det bli skönt att komma hem. Det är häftigt hur snabbt man ställer om. Igår älskade vi att vara i Peking. Idag vill hela familjen hem och träffa familj, vänner och sova i egna sängar. Imorgon laddar vi för nya äventyr. Hela familjen ska till Mantorp och se på STCC-finalen - en av Tobbes 40-årspresenter. Själv är jag förstås totalt ointresserad av sporten som sådan men ser ändå jättemycket fram emot att få vara med och uppleva hela cirkusen. Och på söndag fyller undertecknad år - 36 närmare bestämt. För de som vill och känner för det bjuder jag på födelsedagsfika vid tre-tiden. Inget hembakat utlovas. Det räcker inte tiden till för denna gång. Någon önskelista har jag för en gång skull inte fått ihop men man kan ju alltid titta i Kategorin här på bloggen som heter önskelista eller så är ett litet bidrag till en extern kamerablixt mycket uppskattat. Nästa uppdatering görs på svensk mark. På återhörande.

Peking: The Great Wall of China

Det var lite soldis på morgonen när vi vaknade igår och hyrde en taxi för de närmaste 5-6 timmarna och styrde kosan mot nordväst och Badaling för att besöka kinesiksa muren. Men när vi kom utanför Peking och såg bergen i fonden lyste solen från en klarblå himmel. Vi köpten en tur o returbiljett med kabinbanan och åkte upp till den högsta toppen och prommenerade omkring på muren och fikade lite i en och halv timme innan vi tog kabinbanan ner igen, strosade lite bland souvernirshopparna och tog taxin tillbaka igen. En härligt förmiddag, en helt vanlig dag i Kina (not). Ahhhhhhhh, jag har gått och klättrat på den Kinesiska muren, inte bara en gång utan två gånger i mitt liv. Det är stort. Det är i själva verket helt grymt! Jag är lycklig!

Peking: Blandade bilder

Åhhh, så bra vi har det i Peking. Det är verkligen en rolig och annorlunda stad. Det är lätt att förflytta sig i tack vare att taxi är så himla billigt. Vi kan åka taxi i 45 min för 35 kr! Superbekvämt men vi bidrar ju inte till att förbättra klimatet för Pekingbona precis och lite dåligt samvete får jag.

I lördags åkte vi med jobbet till Kinesiska muren - den delen som ligger vid Juyongguan, 58 kilometer nordväst om Peking. Tyvärr var det mycket dimmigt så det var svårt att urskilja detta mäktiga mästerverk som ringlade sig som en orm med flera förgreningar runt om intilliggande berg. Det är helt otroligt hur man har valt att lägga muren. På vissa ställen är det så otroligt brant att trappstegen är både 40, 50 och 60 cm höga. Som nära höggravid gjorde jag inga större och längre klättringar utan fick vackert hålla mig till de lägre höjderna med det var i varje fall 3-4 av kollegorna som dröp av svett när de kom ner igen och införskaffade nya t-shirts.

Det är svårt att fånga höjder med en kamera men här får ni kanske en känsla för hur högt man fick klättra för att komma till nästa torn. Här har min kollega Camilla (blond med vit topp och cerise kjol) kommit ett 20-tal meter upp i denna trappavsats.

Till muren åker nyförlovade kineser för att låsa fast kärleken och kasta iväg nyckeln och med förhoppningar om att leva ett långt och lyckligt liv tillsammans. Mycket romantiskt. Är det inte i Milano man gör samma sak?

I lördags kväll - när också Tobbe och Melker anlänt till Peking - blev vi bjudna på den klassiska rätten Pekinganka som serveras på ångade tunna pannkakor tillsammans med söt sås och purjolök. Den kinesiska maten är i huvudsak jättegod även om allt inte varit super. Men ikväll har vi faktiskt ätit på PizzaHut. Efter nästan en vecka med Kinamat var det gott med något annat. Men Melker var nog Kines eller kanske t o m Thailändare i sitt förra liv. Vi beställer in svaga rätter till honom men det slutar med att han mumsar i sig av våra starka rätter istället.

Efter den avslutade middagen tillsammans med kollegorna i lördags kväll gick vi till LAN bar i Twin Towers. Ett coolt ställe med tavlor i tacket och barock inredning. Ni skulle sett toaletterna. Hur coola som helst. Hoppas någon kollega fångade dem på bild. Här ser ni goaste kollegorna Magnus och Elisabeth.

En vy åt andra hållet. Melker är med och sysselsätter sig med sitt DS-spel och en Cola. Han var sur på stället ett tag eftersom de inte serverade jordnötter. En dödssynd enligt honom. Jordnötter är ett krav om man ska besöka en bar.

I söndags när kollegorna åkt mot flygplatsen åkte Tobbe, jag och Melker till Pärlmarknaden och den intilliggande leksaksmarknaden och inledde shoppadet. Men shoppingen i sig kräver ett eget inlägg så det får komma längre fram. Nåväl efter några timmars förhandling och en god kopp kaffe på något som närmast kan liknas vid en kopia av Starbucks så gick vi över gatan och in till Himmelska parkens tempel (uppfört under Mingkejsaren Yongle år 1420). Varje år vid tiden för vintersolståndet ledde kejsaren en procession från palatset till altaret i Himmelens tempel för att utföra det årliga offeret till himlen, vörda sina förfäder och be för goda skördar under den kommande säsongen.

Kinesiska lycktor hänger i träden som kantar gångarna i Himmelska parken.

Igår kväll visade jag Melker och Tobbe runt i kvarteren kring de Övre sjöarna. Vi åt en fantastisk middag med bl a jätteräkor, chilli och vitlök, biff och koriander mm på en liten restaurang "No name" precis vid vattnet.

Hela familjen samlad på ett kort med mobilkameran i taxin på väg till Himmelska fridens torg.

Väl framme vid Himmelska fridens torg fick vi se en flyguppvisning och maktdemonstration då försvaret visade upp alla sina olika sortera av flygplan och helikoptrar. Det var säkert över 200 plan som flög över våra huvuden i olika formationer. Min bror som är vansinnigt förtjust i allt som flyger skulle älskat att varit där. Men Daniel, jag tog ett gäng bilder till dig i varje fall!

Kineserna är oftast väldigt trevliga och de är såååå förälskade i Melker. Idag när vi var i Den förbjudna staden var det en hel guidegrupp (se bilden ovan) som en efter en gick fram till Melker och ville ta kort tillsammans med honom. Han var mycket tålmodig och log in i kameran och lät dem sätta på honom kepsar och hålla i handen men efter ca 30 kort tröttnade han. Men de var som galna där ett tag. Vi videofilmade en snutt. Jag ska försöka lägga upp den filmsnutten på YouTube sedan. Ni måste bara få se det. Om det går att se något. Jag höll nämligen på att skratta ihjäl mig under tiden jag filmade. Det var som om Melker var värsta Hollywoodkändisen. Hi, hi, hi.

Efter kvällens middag på Pizza Hut åkte vi till nya marknaden och shoppade massor av kläder åt Melker och skor åt Tobbe och mig. När de stängde vid niotiden tog vi en taxi till OS-byn för att spana in Vattenkuben och Fågelboet i kvällsbelysningen. Riktigt läckert!

Imorgon blir det en ny tur för mig till muren. Denna gång åker vi till Badaling, som ligger lite längre bort men där muren är lite mera barn- och gravidvänlig. Idag är första dagen vi har haft blå himmel sedan jag kom så ni kan väl hålla tummarna att det även är så imorgon så jag kan få några fina minnen och bilder med mig på muren i vackert och klart väder. Nu, hög tid att sova. Natti, natti.

Peking: Cykelrickshaw och hutongerna

Idag har vi besökt de äldre delarna av Peking och utforskat Hutongområdet nära det Bakre sjöområdet. Två och två blev vi skjutsade av en man på en cykelrickshaw.

Två chaufförer som väntar på dagens första kunder.

Här har vi tagit plats hos våra chaufförer och väntar på klartecken att påbörja resan.

Här är en typisk hutong (smal gränd) med låga byggnader i grått tegel och med få fönster ut åt gatan. Jag blev positivt överraskad över att det var så rent och snyggt och att gatubeläggningen var så fin med asfalt och marksten. Jag misstänker att området genomgick en renovering inför OS.

Här är en port in till en av innergårdarna. Vår guide Jack berättade att antalet balkar ovanför porten angav en familjs status. Fyra balkar angav en mycket välbergad familj, två balkar medelklass och inga blakar lågstatus. Antalet trappsteg upp till huset angav också familjens status. Till just denna port var det tre trappsteg som ledde upp. Den höga tröskeln skulle hindra onda andar från att komma in.

Ett litet charmtroll som gjorde allt för att påkalla vår uppmärksamhet under guidningen. Ser ni hålet i byxan? Har man inte råd med blöjor låter man barnen helt enkelt vara bara och så får de göra sina behov i det fria!

En gatuvy precis vid sjö som kantas av gröna lummiga träd.

Här är vi hemma hos en familj och äter mat. Innanför just denna port dolde det sig ett tiotal rum fördelade över 1 000 m2. Alla rum har egen ingång. Mellan rummen finns smala gångar. Här bor vår värdinna för dagen med sin man och deras son och ytterligare 15 av hennes mans släktingar. Just denna bild föreställer vår värdinnas kök.

Här hänger lite tvätt på tork utanför dörren till ett av rummen och utanför fönstret till ett annat rum.

Så här smala gångar gick det mellan de olika rummen.

Här har vi familjens dusch och handfat.

Peking: Den förbjudna staden, kalligrafi och maten

Himmelska fridens port med Mao-porträttet som leder in till den förbjudna staden. Mao tittar ut över Chang'an avenyn och Himmelska Fridens torg.

Detaljer från taket på Yttre harmonins sal. Från detta palatas styrde kejsarna.

Detta drakhuvud pryder stora urnor som finns utplacerade överallt inne på området. Dessa fylldes med vatten för att snabbt kunna släcka elden om det började brinna. Palatserna är nämligen byggda av trä och bara ett par, tre år efter att Den förbjudna staden stod klart år 1420 brann flera palats ner och det dröje 25 år innan de uppfördes igen.

Utsikt över den tredje salen - Salen för harmonins bevarande. Hit tog Kejsarna emot Kinas bästa student från de kejserliga examina som avgjorde vilka som skulle få ingå i byråkratin.

Takfot på Salen för harmonins bevarande.

Paviljong i den Kejserliga blomsterträdgården.

Damm i den Kejserliga blomsterträdgården.

Kalligraf i antikkvarteren runt Dazhalan Jie sydväst om Himmelska fridens torg. Att få sitt namn skrivet på rispapper och fastsatt på siden kostar ca 20 kr.

Vackra kalligrafipenslar i långa rader.

Nattlivet kring sjön Houhai

Restaurangen i vilken vi åt middag ikväll.

Biff med koriander och salladslök

Småplock på tallriken.

Peking: Fågelboet

Här kommer en första rapport ifrån Peking. Det blev en och en halv timmes sömn på planet så jag var ganska trött när jag klev av planet 9.30 lokal tid (3.30 svensk tid). Vi hittade vår guide och vår buss utan incidenter och vårt första stopp var OS-byn och Fågelboet. Läckert område med gigantiska ytor och spännande arkitektur.

Efter besöket käkade vi lunch på någon lokal restaurang där det serverades ca 10 olika varma rätter som ställdes ut på en rund glasskiva mitt på bordet och som man sedan snurrade runt och försåg sig med det man ville. Jättegott var det även om vi är ovana vid att ta med pinnar som vi har haft i munnen direkt i serveringskärlen gång på gång. Vädret är varmt och ganska tryckande. Jag såg att det var 23 grader men det känns snarare som 27. Sikten är jättedålig som framgår av korten. Jag vill gärna hoppas att det är dimma och inte smog men förnuftet säger mig något annat. Nu slappar vi en stund på hotellet som nog är trestjärnigt och med en inredning som skvallrar om 80-tal. Nostalgivibbar. Ikväll blir det middag, fotmassage (för alla som vill och som inte är gravida :-( ) samt besök av en skräddare.

Mot Kina och Peking

Imorgon kväll flyger jag och kollegorna till Peking. Vi ska bl a besöka Fågelboet, Hotongerna, Himmelska fridens torg och Den försvunna staden. Vi ska laga mat hemma hos en kinesisk familj och beskåda den kinesiska muren och mycket, mycket mer. Inledningsvis blir det fyra fullspäckade dagar (onsdag till lördag). På lördag ansluter Tobbe och Melker och på söndag åker kollegorna hem och jag och min familj stannar kvar ytterligare fem dagar. Det ska verkligen bli jättespännande att besöka Kina och Peking. Jag föreställer mig att det mesta är annorlunda: människor, språk, dofter, mat, kultur, arkitektur mm. Båda kamerorna är med, liksom datorn. SAS Radisson Bejing utlovar fritt Internet så kanske, kanske kan det komma några uppdateringar under resan (om inte censuren sätter stopp förstås). Vädret ser ut att bli toppen - runt 30 grader. Melker ser fram emot hotellets inomhuspool. Tobbe och jag ser fram emot billig shopping. På återhörande inom kort. Tills dess: var rädd om dig!

Flickr favorit av Sareni

PS! Tack för era frågor om bl a magstatus och blomsorter. Jag ska försöka besvara dem så snart jag kan. Under tiden kan ni väl peppra på med flera frågor om ni har några så tar jag allt på en gång i ett särskilt inlägg.

Nytt i blomlådorna

Idag har vi fixat lite höstfägring i blomlådorna vid entréen. Jag valde växterna efter att ha sett jättefina och förvisso dubbelt så stora blomlåder utanför en butik vid Mariatorget för någotn vecka sedan. Tobbe får alltid sista ordet när det gäller kompositionen av växterna. Där har han en bättre känsla än jag. Vi tycker det blev jättefint. Vad tycker du?

Barnvagn???

Det absolut mest komplexa köpbeslutet vi någonsin gjort var inköpet av barnvagn till Melker våren och sommaren 2002. Och nu är det dags igen. Vi är ganska säkra på att vi vill ha en duovagn med ledade framhjul. Är det någon som har några goda råd att ge? Vi var på Jokern i Nyköping igår men säljaren imponerade föga. De vagnar vi kollat lite extra på är:

Bugaboo Cameleon:

Brio Sing:

Crecent Diva:

2-2...

... blev resultatet i Melkers allra första fotbollsmatch. Trosa IFs killar födda -02 mötte idag på förmiddagen Östertälje Boys. Trosa var något bättre i första halvlek medan den andra var Östertäljes. Alla killar var superduktiga och var nöjda med resultatet. Alla killar var verkligen superduktiga!

Trosa anfaller. Melker är längst till höger i bild.

Halvtid och taktiksnack.

Här tackar de domaren och motståndarna med en varm applåd. Melker som nr tre från höger.

Extra roligt var det att familjen Karlsson - pappa Tobias, mamma Sara, storasyster Elvira och lillebror Alfons - kom och hejade. Alfons fyllde 1 år igår och vi var där och firade honom. Mer om det kalaset kan ni läsa om här i Alfons blogg.

Fina detaljer

Oj, oj, oj, oj. Jag kastar in handduken och erkänner. Bloggen kommer långt ner på priorieteringslistan just nu. Jag orkar helt enkelt inte. All energi går åt till jobb, familj och de 293 födelsedagar som infaller under perioden 14 augusti till 27 september i familjen och i vänskapskretsen. Jättekul men också krävande för en gravid som gärna somnar vid varje tillfälle som ges. Jag har ju utlovat en Formex-rapport och det kommer en sådan men idag har jag bara plockat ut en några detaljer från den senaste EM-katalogen som väntade hemma på köksbordet när jag kom från jobbet ikväll.  Bara några små praliner som gör mig glad. Men frågan är om inte ett par av de där ljusstakarna ska få flytta hem till mig och kuddar kan man ju bara inte få för många av...

Eget kollage med bilder från EM