Mysig födelsedag

Vi har haft en supermysig dag. Den inleddes förstås med den obligatoriska strandpromenaden. Jag var inte sugen på något övrigt strandliv idag så Tobbe åkte till föräldrarna på Long Beach för att sola en stund, äta lunch och ta med allihop inklusive Melker in till Saladan. Under tiden var Meja och jag var hemma och myste ett par timmar fram till det var dags för födelsedagsfikat.
Födelsedagsfikat på Baan Café blev något av en besvikelse för i stort sett alla smarriga bakverk var slut. Nåväl, Meja fick sin första glasskula och fick äta den alldeles själv. Men det skulle visa sig vara lite svårt att äta själv. När all glass skvätte bort från skeden eller ramlade ner i knät testade hon att doppa ner huvudet i skålen men den var så hög och smal att munnen inte kom åt någon glass. Så vi fick hjälpa till lite. (Kass bild men det var faktiskt den bästa från fikat. Vet inte vilka kamerainställningar jag (miss)lyckades med idag :-( ).
Efter några timmars läxläsning med Melker hemma i lägenheten åkte vi till Long Beach för en middag på stranden. I små träbåtar visar restaurangerna upp dagens läckerheter från havet. Vi valde dock bort dessa godsaker för andra ikväll.
Mejas födelsedagsmiddag serverades med tårtljus och...
... skönsjungade personal. Jag hade fel objektiv på kameran och var helt oförberedd så jag hann bara fånga tre av tio på bild. Så gulligt av dem och mycket uppskattat av oss. Thailändarna är så otroligt barnkära!
För att önska Meja lycka och framgång skickar vi upp en thailänsk ballong. En ballong såg vi krascha i havet tidigare under kvällen på grund av nyckfulla vindar men Mejas ballong far iväg högt och långt. Hoppas det är en föraning om hennes fortsatta väg genom livet.
Vi avslutar festen med varsin cocktail. Personalen tänder en stor brasa bredvid oss på stranden och en kille bjuder på eldshow. Till havs avlöser blixtarna varandra och vi tittar ut och ser ljuset från fiskebåtarna i horisonten. En fin avslutning på en mysig födelsedag.
Bild på en glad och stolt mamma som har haft den otroliga turen att få de två vackraste och mysigaste barnen i världen. Den äldste av dem har tagit bilden. Och grattis älskade lilla Meja på din allra första födelsedag. Jag älskar dig (och Melker) över allting annat på jorden!

Meja 1 år

Idag fyller vår lilla smula 1 år. I morse väckte vi henne med födelsedagsvälling och till tonerna att "Ja må hon leva". Så mycket presenter blir det inte, det sparar vi tills vi kommer hem och har det riktiga kalaset där hela familjen och vännerna är samlade. Men av farmor och farfar har hon fått en klänning och två armband och av mormor och morfar har hon fått en klänning och en badring. Senare idag blir det födelsedagsfika på Baan Café när Melker har slutat skolan.

Mot Ao Nang

Vi förlänger vår weekend något och reser till Krabi och Ao Nang över helgen inklusive måndag för lite shopping, förnyelse av visum, utflykt med longtailbåt och så kanske lite relax vid poolen och vid stranden. Hotellet utlovar gratis WiFi så datorn följer med varpå det kanske blir fortsatta inlägg över helgen, kanske inte. Om inte så vill jag önska er alla där hemma i Sverige en mysig advent.

Dagens blomma

Denna skönhet växer i sanden.

En ovanligt lyckad kombination

Yoghurt och sand är en ovanligt lyckad kombination tycker Meja.

Dagens blomma

Mina kunskaper om den thailändska flora är - vad ska vi säga - något begränsad. Är det någon som kan upplysa mig så skulle jag bli glad. Som tur är behöver man inte veta något för att ändå kunna uppskatta det vackra fullt ut. Blått är flott!

Krabbmönster

På morgonen när man kommer ut på stranden har hundratusentals små krabbor grävt ner sig i små gropar och sprätt upp sand som bildar de mest fantastiska mönster. Det ser ut som små månlanskap i miniatyr. Förunderligt vackert!

Koh Lanta runt

Igår anlitade vi vår privatchaufför Mr.Cockroach (han fick namnet därför att det var en kackerlacka i hans bil första gången vi åkte med honom!) för att köra oss runt ön. På nedanstående karta har jag ritat in vår rutt. Jag är ledsen om det är lite smått och plöttrigt men jag hittade ingen större karta via Google.
1. Här bor vi och här började resan. 2. Första stoppet var att plocka upp våra föräldrar som bor lite längre söderut och på en annan strand (Long Beach). 3. Ett snabbt stopp hos elefanterna vi besökte för drygt en vecka sedan. Denna gången köpte vi lite bananer och matade minstingen i elefantfamiljen. En liten pojke på fyra år endast 600 kg tung. 4. Lanta Old Town. 5. Sang-Ga-U (Sea Gypsy Village) 6. Gummiplantage. 7. Lookout. 8. Kantiang Bay och restaurangen Same, same but different.
I Lanta Old Town hittade vi chilli på tork. Vackert!
På Mango House i Lanta Old Town - där vi stannade en stund för att släcka törsten - sålde de roliga hattar.
När fullmåne infaller under november månad (igår) firar thailändarna Loy Krathong som en festival/högtid då man sätter ut små vackra båtar och ber havet om ursäkt för att vi har smutsat ner det.
I den lilla byn Sang-Ga-U bor koh lantas zigenare. Bilden visar en typisk bostad i den lilla byn.
Vackra flaggor som fiskarna använder för att markera var de har lagt sina nät.
Fisken som fångas läggs sedan att torka i solen.
De må bo otroligt risigt och vara mycket fattiga, men deras utsikt från hemmet går inte av för hackor. När det är lågvatten kan man gå ut till den lilla ön på bilden.
Mitt i misären hittar man också den allra vackraste blomman - klövern!
På vägen från den lilla zigenarbyn gjorde vi ett kort stopp vid ett gummiplantage. Det visar sig att vår chaufför endast kör taxin sex månader om året och övrig tid jobbar han på gummiplantage. Han visar hur man skär ett snitt diagonalt i stammen varpå träddet avger gummiolja. Denna olja samlas upp i halverade kokosnötter och töms en gång varje eller varannat dygn beroende på hur mycket olja trädet avger. Oljan säljs sedan för 55 bath/kg - ca 11.7 kr. Efter det for vi vidare till utkiksplatsen som bjöd på fin utsikt in mot fastlandet. De muslimska kvinnorna som drev restaurangen på plats blev helt tokiga i Meja och började plocka fram kameror och fota och kramas och gosa med henne. Här har poserar Tobbe och Meja glatt.
Melker är van vid all uppståndelse kring Meja och tar det hela med ro. Han sätter sig och spelar spel med Kackerlackan!
Vi far vidare till dagens sista stopp - Kantiang Bay - och restaurangen Same same but different. Jag käkar en supermumsig och stark coconut curry med räkor.
Sol, bad, vackert, varmt, lite folk och småmaneter sammanfattar eftermiddagen på Kantiang Beach.
Jag älskar de här träden. Jag måste ta reda på vad de heter. Bladen är gigantiska och påminner om fikusblad men de växer som i rosetter så jag tror inte att det är en fikus. Någon som vet?

Syskon?

Suddig bild från i morse klockan åtta. Två små sömntutor. Syns det måntro att de här två barnen är syskon?

Ännu en dag på kontoret

Frukost på favorithaket Baan Café. Latte för mig. Varm choklad med grädde till lilleman.
Omelett med tomat och lök. Mums!
Farfar ligger och pressar i solstolen när vi kommer.
Mormor och farmor löser korsord.
Efter lunch går Melker och får massage...
...han tar med sig mormor och farmor. Se en kortfilm och läs Melkers roliga kommentar på hans blogg.
Mamma hittar en döende fjäril på stranden. Den är lite luggsliten men makalöst vacker ändå.
Long Beach.

På väg till middagen

Nu är våra föräldrar på plats här på Koh Lanta (förutom stackars pappa som får vara hemma och jobba. Vi saknar dig jättemycket!). Vi var och hälsade på dem på deras resort igår och idag har vi haft en soft dag på stranden vid vårt resort. Mörka moln skrämde hem oss vid tre-tiden i eftermiddags så det blev eftermiddagsfika på balkongen. Men så klarnade det upp och det blev en middag på stranden.
Finaste Melker trött men glad efter avslutad skolvecka! Äntligen fredag och i helgen upphör det självpåtagna läskförbudet. 200 SEK rikare! Bra jobbat säger vi!

Pappas flicka

Mysig skolväg

Om man går till Melkers skola via stranden så får man njuta av både vacker natur och fauna. Kolla bara vilka vackra näckrosor.
Denna lilla oas ligger bredvid en lerig väg bort mot ett Bungalowområde och några eländiga thailändska bostadshus. Fler ljuvliga näckrosor och där i strandkanten växer det bananträd.
Fler vackra skönheter.
Och så träffar vi på den här vackra och stolta mamman med sina åtta små dunbollar, tre ljusgula och fem svartvita sötnosar.

Meja går

Så äntligen fick jag till en liten film på vår lilla tjej som nu stapplar sig fram på egen hand.

Mera Smula

Fler bilder på Smulan. Idag kan jag meddela intresserade att Meja började gå igen. Efter två och en halv veckas uppehåll var det dags igen ikväll efter duschen. Men det fanns ett krav förknippat med prestationen och det var att alla vi tre i publiken var tvungna att klappa händerna. När vi gjort det tog hon några stapplande steg till. Sådär höll vi på i 20 minuter. Det ska bli mycket intressant att se om hon kommer att fortsätta gå imorgon eller om det nu kommer bli ytterligare en paus. Om den lilla damen går imorgon också lovar jag att jag ska göra ett nytt försök att dokumentera händelsen och lägga ut här.

Första solnedgången

Vädret har börjat stabilisera sig något lagom tills våra föräldrar kommer ner (förutom pappa som förbrukat all sin semester och snällt får stanna hemma). De flyger förresten från Arlanda imorgon vid samma tid, kl 15.00 svensk tid. Igår fick vi i varje fall äntligen njuta av en riktigt vacker solnedgång. Klong Dao stranden ligger i perfekt västerlig riktning så den är som gjord för att sitta på stranden i någon av de mysiga barerna och zippa på en god drink och njuta av de vackra färgerna. Men fort går det. På en halvtimma är det gjort så det gäller att inte stå i duschen vis sextiden.

Sandig Smula

Shit så bra vi har det här. Livet leker verkligen. Melker stormtrivs i skolan och när han är där gör vi andra små utflykter, tar raska promenader på stranden (ja, vi latar oss faktiskt inte heeela tiden), plöjer bok efter bok och så busar vi förstå med vårt lilla sandmonster. Det senaste är att hon nu med jämna mellanrum böjer sig fram (som i muslimsk bön ungefär) och pussar sanden. Meja menar: Jag gillar ju mamma, pappa och Melker och pussar ofta och gärna på dem, men jag gillar ju sand också så varför inte ge den en puss lite då och då för att visa min uppskattning?

Elefanter

På vägen hem från Lanta Old Town passerade vi ett av de ställen här på Lanta där man kan rida i djungeln på elefanter. Denna gång stannade vi bara till för att titta på de två magnifika djuren. De ser så gamla, kloka och snälla ut tycker jag.

Lanta Old Town

Idag har vi varit på utflykt med tuktuken till Lanta Old Town. Det ligger på andra sidan ön (på östkusten) och lite längre söderut. Det var ett riktigt mysigt litet samhälle med thailändska mått mätt.
Vi började vår promenad med att gå ut på den låååånga piren. Några större fiskebåtar ligger för ankare intill piren.
Nu har vi vänt och är på väg tillbaka in mot land igen.
Här ser ni Lanta Old Town från vattnet. Stan består av en lång gata. Sett från vattnet och piren är bebyggelsen på högra sidan om piren primärt ett affärs- och restaurangdistrikt. På andra sidan piren ligger det framförallt bostäder av högst varierande standard.
Tuktukar är bra till mycket. Här fungerar den utmärkt som båtkärra!
Alla hus (eller skjul) ut mot vattnet är byggda på pelare som står i vattnet.
Detta är en vanlig syn. På en tomt ser det ut som rena rama sopptippen och nästa är fint iordninggjort med glasdörrar, fönster, AC och planteringar...
... och det bisarra är att de ofta ligger precis bredvid varandra.
På den här lilla restaurangen käkade vi. Melker åt hamburgare - de är grymma på att göra hamburgare i Thailand. Burgaren är alltid hemmagjord och gjord av fint malet kött och så är de inte rädda för att krydda heller så det smakar himmelskt. Tobbe testade en Thaisallad på kyckling för första gången men vi båda rynkade näsan åt att de använt korriander som krydda vilket ingen av oss gillar. Själv käkade jag fried noodles with prawns. Vid det lilla rosarutiga bordet vid gatan gräddas det pannkakor. Banan och choklad är min favorit.
Så fort det är en lite smalare gata så blir det genast lite mysigare. Mopeder eller lättare motorcyklar är det gott om. På dem sitter man en till fyra personer.
Melker har fotat en tuktuk. Den får självklart en plats här.
Här var det mycket grönska.
Mina killar har varit och handlat kanelbullar. Kolla in de fina stolparna för gatlyktorna!

Eldshow

Varje fredag efter mörkrets inbrott samlas de som vill från lilla svenska skolan för en drink på The Indian. Igår kväll såg vädret länge nyckfullt och de flesta valde att äta middag uppe på huvudgatan eller inne i Saladan. Vi väntade ut regnskuren vid halv sju och när vi gick ut var det molnfritt så vi tog oss ned i vilket fall ner till stranden för middag och drink. Vi hade en jättefin kväll och bjuds på vackert skådespel i form av blixtar långt ute till havs bortanför Phi Phi. Kvällen avslutades med Eldshow. Här bjuder Melker på några bilder.

Baan Café

Vi har hittat ett nytt favorithak här på Koh Lanta. Det heter Baan Café och ligger inne i den lilla byn Saladan. Ett grästak, några tunna väggar, ett par kylar, lite bord och stolar, en disk och något som knappt kan liknas vid ett kök. Men shit, här serveras det minsann godsaker till tusen. Kaffe av alla de slag, frukshaker, milkshaker, ciabatta med salami, våfflor, kladdkaka, kanelbullar osv osv. Ja, det är förstås att likna lite med ett bra svenskt café, vilket kanske bidrar till varför vi gillar det så mycket.
Här ser ni lite av interiören.
Tobbe och jag tog varsinn kanelbulle. Stora och goda.
Melker väntar på sin Milkshake och våffla.
Tobbes kaffe med en härlig crema.
Äntligen kommer Melkers våffla - dagens mellis.
Mmmmm
Meja gillar kanelbullar och milkshake. (Herregud, det skulle hon aldrig fått äta om vi varit hemma! Ja, ja.)
Själv slog jag till på en chokladmilkshake. Fredagssyndigt gott! Det känns som att det kan bli en fredagstradition att avsluta skolveckan på Baan Café.

Framträdande i skolan

Idag var det Melkers klass som stod för fredagens avslutning i skolan. Hela skolan var samlad i Salan liksom intresserade föräldrar. Vi var förstås där och denna gång även i god tid för att få bra platser.
Här har hela klassen tagit plats i väntan på att klockan ska bli kvart i två. Sven och Meja vill också vara med i showen.
Meja är så nöjd över all uppmärksamhet hon får från Melkers klasskompisar.
Det är många som vill komma och titta. Lite pirrigt är det med så stor publik avslöjar Melker.
Nu kan framträdandet börja. Vi fick lyssna på sex sånger, en del på engelska, och en del med rörelser. Barnen har bara haft två veckor på sig att träna och det räckte galant. De var jätteduktiga och vi kunde inte höra en enda miss. Melker är killen i ljusblå tröja som står som nr 6 i mitten.

Inom kort ska vi lägga ut en eller ett par filmsnuttar på Melkers blogg så kan ni höra delar av det fina framträdandet.

Tokigt i Thailand #3

Ja, föresten tokigt och tokigt. Detta är är snarare vidrigt! Alltså kackerlackorna är stora som pansarvagnar här. Jag brukar inte vara särskilt sjåpig när det gäller djur och insekter. Men dessa rödbruna vidriga varelser håller jag mig långt borta ifrån. Hittills har Tobbe dödat tre stycken i vår lägenhet. Som tur är kommer de bara en och en (än så länge). Tänk er en hel koloni med dessa?!

Dagens bilder

Idag har vi haft en skön stranddag. Vädret har varit sådär härligt skönt. Ingen sol, bara moln. Men varmt ändå och en svag bris. Jag följde med Melker till Royal Lanta Resort idag på morgonen för den första gympalektionen på stranden. Jag stannade kvar en stund och tittade. Det såg så mysigt ut!
Igår berättade Melker för Torbjörn att han trivs mycket bättre i den här skolan än den hemma i Trosa "för här är det inget bråk och alla är snälla mot varandra". Jag blev både glad och ledsen över den kommentaren.
Meja stormtrivs i såväl vatten som sand, man får dock passa henne noga för hon kryper bara rakt ut i vattnet och fortsätter bara trots att vågorna sköljer över hela henne. Hon skriker som en tok när man bär upp henne från vattnet men så fort man sätter henne i sötvattensduschen blir hon nöjd igen.
På stranden finns det mycket att undersöka närmare. Kottar att tugga på, snäckor och koraller att suga på, pinnar och grenar att vifta med osv. Sanden som fastnar överallt verkar inte bekomma henne nämnvärt. Några kullerbyttor har det blivit då hon fått hela ansiktet fullt med sand och då som först har hon protesterat.
Det är skönt när det är lågvatten och det är långt ner till vattenbrynet. Då har man lång tidsfrist att få fatt på henne. Hon är grymt snabb på att krypa nu. Och hon ser så rolig ut. Hon liksom borrar ner huvudet och så kör hon på med kraftiga tag. Det ser ut som en liten minisumo som kryper fram mot sin motståndare.
Meja har äntligen fått en hink, spade och några sandformar. Det tog Tobbe tre veckor att pruta ner till rätt pris och spara 5-10 kr. Jösses säger jag bara. Hans nya prutprojekt är en trickboll till Melker. De vill ha 100 bath för den vilket motsvarar 22 kr. Stackars Melker får väl ingen trickboll inom den närmsta veckan.
Söta bikinibyxor som Meja fått av mormor. Tyvärr hann jag bara sätta på henne dem idag innan hon bajsade ner dem och hela solsängen. Tur att Tobbe var och hämtade Melker då, då kunde jag ta det hela med ro. Annars får man ägna merparten av energin åt att lugna ner honom :-) !

Lanta Bungalow Resort

Första turen med tuktuken gick bl a till Long Beach för att spana in var våra föräldrar ska bo när de kommer om drygt en vecka. De kommer bo på Lanta Bungalow Resort som är första resortet på Long Beach om man kommer norrifrån. Så för att stilla föräldrarnas nyfikenhet något kan vi meddela att det ser jättemysigt ut, stranden är magisk men att ni har en bit att gå till poolen. Här kommer lite bilder:
Bungalowerna ligger som in en halvcirkel mot stranden. I mitten ligger en restaraurang och vackra planteringar.
Härlig grönska.
I bakgrunden skymtar ni havet  och stranden.
Här är baren taget från stranden. Enkelt men mysigt.
Utsikten en bit norrut från stranden.
Och så utsikten söderut. Stranden brantar ganska kraftigt (till skillnad från vår strand) och det blir djupt bara några meter ut. Som ni ser är det lugnt med folk fortfarande.

TukTuk

Igår fick vi vår tuktuk som vi hyrt för de återstående tre månaderna. Enligt utsago från min privatchaufför (jag har inte provkört den ännu) så är den "skitäcklig" att köra och enligt egen erfarenhet tar den sig inte ens uppför backar av mindre rang (Koh Lanta är rätt kuperat) men för lite utflykter i närområdet, som transportmedel in till Saladan och Lanta Market fungerar den utmärkt. Och barnen älskar den. Inte minst Meja som ler och sjunger glatt när hon är vaken under delar av färden och sover som en stock under andra, hela tiden i sin lila nyckelpigehjälm.

En hög med ungar

Igår kväll satt Tobbe och jag på uteplatsen och kollade på film (tack, Daniel!). Meja vaknade till och hade lite svårt och somna om. Oftast räcker det med att hon ligger nära någon och har lite hud att klappa och smeka så somnar hon om och sover gott resten av natten. Så vi lyfte över henne till Melker och mycket riktigt, snart sov hon som en stock med näsan tryckt intill Melkers armhåla. När vi någon timme senare är klara med filmen och flyttar in så finner vi dem så här:

Det blev en dag på stranden

Bara för att vädret varit lite halvdant den senaste veckan och vännerna åkte hem igår så har vi förstås haft kanonväder idag. Bästa dagen hittills faktiskt. Klarblå himmel, lagom med vind och inte extremt varmt utan lagom. Vi hade pratat lite om att besöka den lokala marknaden men det får vi ta en annan helg. Det blev en heldag på stranden istället. Melker och jag surfade med våra buggyboards men vågorna var rejält stora idag och Melker tyckte det var lite läskigt så det fick bli en omgång med King istället (undertecknad var överlägsen i båda sina matcher).
Lunchen intogs på en av favoritrestaurangerna på stranden - Easy Bar - ett skönt ställe med stolar och bord direkt i sanden, några träd och palmer som ger skuggor, kulörta lampor och så lite leksaker till barnen. Melker och Meja hade jättekul tillsammans på hoppgetterna.
På eftermiddagen sprang vi mellan poolen och stranden. När lågvattnet var som lägst gick Melker och jag på skattjakt. Vi hade händerna fulla med jättefina snäckor när vi kom tillbaka.

Sista dagen med vännerna

Igår var det dags för Fredrik och Anna-Carin och Ullis och Jocke med familjer att åka hem. Vädret var molnigt men vågorna var stora så de sista timmarna innan vi vinkade hej då ägnades åt surfing.
Melker, Gustav och Oskar på samma våg in mot strand. Killarna hade inga problem att rida på samma våg i 50-60 meter. Gustav, som är lättas, hamnade halvvägs upp på stranden varje gång.
Gustav ratade Melkers våg och väntar in nästa.
Ett enda stort leende.
Ända upp på stranden kommer man.
Det är inte bara barnen som har roligt i vågorna. Här är det Fredrik som stylar lite.

Tack goaste vänner för att ni kom och hälsade på oss! Hem och fixa Skype nu så vi kan hålla kontakten!

Tokigt i Thailand #2

Att gå ut på kvällen och käka middag utan att ta med sig paraply, det är lite tokigt när man är i Thailand. När det regnar här är det inget fint sommarregn som duggar ner. De thailändska vattendropparna rymmer ca en halv dl vardera. Det betyder att man kan bli mycket blöt på mycket kort tid.

Ljus och gott i mörkret

Strandmys x 2

Idag har vi varit själva här hemma då våra goda vänner varit på utflykt till Koh Rok. När jag varit och lämna Melker vid skolan stannade jag till på det franska bageriet i närheten och köpte grovt frukostbröd - gott med lite fiberrikt bröd istället för formfranskan som är lika mjuk efter två veckor som precis nygräddad. Efter frukosten gick vi ner några timmar till stranden. Dagens ganska kraftiga vindar kom för första gången sedan vi kom ner från öster vilket sägs vara bra för ett stabilt och bra väder. Det var skönt att det blåste lite eftersom det var riktigt hett och solen stekte från en näst intill molnfri himmel. Tobbe pressar i solen och jag håller mig allra helst i skuggan. Det var länge sedan jag såg någon njutning i att steka mig. Jag brukar i varje fall vara superbrun när jag kommer hem och då ser jag ingen anledning till att svettas i onödan. Det gör man här ändå så det räcker. Istället njöt jag av ett par timmars läsning under tiden som Meja sov.

Just nu läser jag "The Overlook" med Michael Connelly eller "Hotet" som den den heter på svenska. En lättsmält deckare av en av favoritförfattarna i genren. Jag har precis läst ut "Dyngkåt och hur helig som helst" av Mia Skäringer. Läs den om ni inte redan har gjort den. Hon är ett geni och en sann förebild för de flesta kvinnor som ständigt tampas med det dåliga samvetet att inte räcka till någonstans.
När Meja vaknade badade vi lite och Meja kröp omkring på stranden. För intresserade kan jag meddela att hon totalvägrar att gå trots idoga försök från oss allihop. Det känns som hon bestämde sig för att visa att hon kunde då i lördags men att hon sedan dess inte har haft den minsta lust att gå. Det går ju så bra att krypa.

Vid ett-tiden gick vi hem till lägenheten för att duscha och ge Meja lite mat innan det var dags att gå förbi ett av stamställena i närheten och beställa hämtmat. Vi tog en sväng förbi kvartersbutiken SevenEleven och hämtade sedan upp Melker. Hem igen, mumsa i sig god lunch, för övrigt den första måltiden i lägenheten om man bortser från frukosten. Efter en liten stunds vila var det dags för läxor. Läsläxa med Tobbe och skrivläxa med mig. Det går bra för Melker. Han är tapper tycker jag och kämpar på. Jobbar hårt och koncentrerat. Läsningen börjar lossna ordentligt nu och han är grym på läsförståelse. Ungen älskar matta och tragglar nu treans gångertabell.

Efter läxor sprang Melker upp två våningar till sin klasskompis Ludwig, varpå de sprang bort till närmsta pool. Vi gjorde oss klara och gick med vårt lilla partykit: 4 Chang (öl) och 4 Bacardi Breezers och en chipspåse över till Anna-Carin och Fredrik för liten förfest innan middagen. Middag i sanden på stranden. Kulörta lyktor, eldshow och friterade lökringar. Strandmys x 2.

Tokigt i Thailand #1

Ibland blir det lite tokigt. Vi håller på att prova ut några bra blöjer till Meja. Det första paketet vi köpte var inget vidare. Lite för små, tjocka och höll inte vätan något vidare. Det andra paketet, visade sig vara lite stora när vi kom hem. Här har jag tagit en blöja och satt runt Melkers fotboll. Japp, vi lyckade få med oss ett paket vuxenblöjor hem.
Vi borde kanske börjat ana oråd i butiken när de istället för att ange vikt, istället uppgav längd. Det stod 74 cm upp till något när jag läste på förpackningen och eftersom Meja är strax över 74 cm och de tidigare vi köpte var för små så tänkte vi nog både Tobbe och jag att dessa blir bra. I efterhand och när vi läste lite nogrannare stod det 74 cm till 117 cm vilket var storleken på blöja och inget annat. Inte heller kunde man av förpackningen i sig bli väggledd om att det rörde sig om en vuxenblöja - ett foto på en vuxen person hade räckt. Och inte heller placeringen av förpackningen i hyllan hjälpte till.
Nej då, där står den så snyggt bredvid och under andra små blöjor. Och inte heller i kassan var de vänliga nog att upplysa oss om vårt misstag trots att Meja var med fullt synlig i barnvagnen. Döm av vår förvåning när vi kom hem och öppnade förpackningen. Som vi skrattade...

Finaste tjejerna!

Alice och Meja. Undrar om Meja förstår att hon är tjej och således känner en extra samhörighet med Alice jämfört med alla killar som i övrigt omger henne just nu? Jag fick nästan den känslan när jag tittar igenom fotoserien jag tog i går på lunchrestaurangen.

Middagsbilder

Här är lite bilder från onsdagens middag med Ulrika och hennes familj.
Nu var vi så stort sällskap så det fick bli ett barnbord och ett vuxenbord. Här har vi från vänster Gabriel, Oskar, Gustav, Melker och så Alice.
De flesta beställde in någon form av Hot Pan. Här ser ni min med räkor.
Fredrik, som är den tuffaste av oss att testa nya rätter...
... beställde in fisk. Underbart god om man står ut med att rensa ben.
Här har vi en glad och söt Anna-Carin.
Och en ännu gladare Jocke som tidigare under kvällen fått hjälp av svärmor att ta bort stygnen i den skadade handen.
Japp, och här har vi ju svärmor själv!
Och så pappa Göran.
Och så slutligen Gustav, Alice och Melker poserar glatt med Meja.

Ullis & Co

Vi har som sagt haft lite problem med strömförsörjningen de senaste dagarna på grund av allt regnande. Det regnade lördag eftermiddag, kväll och natten till söndag. På söndag förmiddag var det mulet men uppehåll. Sedan regnade det från söndag lunch till tisdag morgon. Ingen ström betyder ingen Internet, därav den obefintliga aktiviteten på bloggen.

Igår fick vi i varje fall en toppenhärlig dag då vi åkte till Long Beach för att träffa ytterligare några kompisar som är på semester här på Koh Lanta. De bor på ett jättefint hotell som heter Lanta Sand Resort and SPA. Ett tips om ni vill åka till Lanta på semester någon gång.

Här är hela gänget (utom Melker som är i skolan och Ullis föräldrar som är ute på prommenad) samlade vid poolen.
På nedre botten finns en liten uteplats med en dagbädd till varje lägenhet och direkt i anslutning till den lilla uteplatsen börjar poolen.

Fina kakelplattor i poolen.
På hotellet har man jättefina planteringar och trädgårdar som bildar en grön och lummig oas.
Här har vi Ullis som lapar sol.
Åh så sötnosen Gabriel
Pappa Jocke som hade den extrema oturen att bryta ett skenben i handen strax innan resan.
Åh så familjens minsting - Alice - just nu med långt fint och GRÖNT hår av allt klor.
Gustav och Alice tycks ha ett speciellt band till varandra. Riktiga sötnosar de där två!
För att fira trevligt sällskap och en dag utan regn (vilket inte spelar oss så stor roll som är här så länge men desto större roll för våra semestrande vänner) så blev det en drink i baren - en Mojito förstås!
Tobbe tog en taxi och åkte och hämtade Melker efter skolan så han också fick träffa de andra på Long Beach. Här leker Melker, Alice coh Gustav Star Wars. Syns det att de skyddar prinsessan Leia?
Solen är på väg ner. En ensam man i en long tail boat kommer körande längs stranden samtidigt som solen börjar att sjunka på himlen. Dags att åka hemmåt och duscha för en middag inne i Saladan.

Innelåst

Om det är strömavbrott så man inte kan äta frukost vid köksbordet för att det är för mörkt och mamma och brorsan flyttar ut frukosten på uteplatsen och lämnar mig inne för att det är för blött därute då får man faktiskt roa sig bäst man kan. Att slicka på altandörrarna och göra fula grimaser är roligt.