Det thailändska köket

En solklar favorit så här långt: Stir Fried Prawns with Garlic, Black Pepper and Chilli

När man tittar in i de thailändska restaurangköken förundras man över hur man med så låg standard som knappt rinnande vatten kan laga så fantastisk god mat. Jösses vad vi frossar i underbara skaldjur, kötträtter och grönsaker här nere. Ingenting vi tagit in hittills har smakat det minsta illa. Tvärtom allt har varit gott. Men samtidigt märker man stor skillnad mellan de olika köken. En tumregel tycks vara att ju obetydligare stället ser ut, desto billigare och godare mat. Restauranger som ser trevliga och mysiga har högre priser och mindre god mat. Dessa helt ovetenskapliga iakttagelser baseras förstås bara på några få restaurangbesök under våra tre första dagar här så jag kommer ha en anledning att återkomma till ämnet längre fram.
En annan favorit: Stir Fried Beef with Oyster Sauce

Kommentarer
Postat av: Towe

Wow sa gott det ser ut och dessutom ar det ju fantastiskt harligt nar ratten avnjuts i rattens hemland! Onskar er en fortsatt bra resa! towe.

2010-10-23 @ 18:39:50
URL: http://towe-anders.blogspot.com
Postat av: Vicky

Hej Bodil! Ja maten är helt underbar i thailand. Tror inte jag under mina tre ggr i landet någonsin har blivit besviken på den thailändska maten. Men beställer man in en biff med potatisgratäng eller liknande så har det många gånger hänt att jag blivit besviken. Dem är alltså bäst på sin egen mat :) En av mina favoriter är grillade tigerräkor med bakad potatis. Mums!



Lite tips på saker man inte får missa på lanta ville du ha. Vi var ju bara där i en vecka så vi hann ju inte med så jätte mycket. Vi bodde på Klong dao stranden där vi var mest. Men ett par saker som jag tycker ni ska göra är dels att ta en dagstur till koh rok, en underbar paradisö en timme med speedboat från lanta. Koh rok har den vitaste sanden och det blåaste vattnet du kan tänka dig. Fantastisk snorkling precis vid stranden och vilda varaner på ön. Här kan du se lite bilder från när vi var där http://vickysresedagbok.blogg.se/2010/february/koh-rok.html#trackback



Sen tycker jag ni ska prova på fish spa! En annorlunda och rolig upplevelse där man stoppar ner fötterna bland en massa små fiskar som "masserar" fötterna genom att naffsa på dem. Här har du ett inlägg jag gjort om det, måste också rekommendera den restaurangen på stranden som vi är på i det här inlägget. Där åt vi lunch nästan varje dag. http://vickysresedagbok.blogg.se/2010/february/fish-spa.html#trackback



Ha det bra nu och njut av värmen! Här hemma har vi snö på marken :)

2010-10-24 @ 10:07:35
URL: http://tvillingmamma.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej



Guuuuu, va härligt det ser ut! Här har vi höstregn så vi tände en brasa och bakade scones till frukost för att få lite mys!



Min favvorit från köket: kyckling och räkor med ris och grönsaker som serverades i en halv annanas och med ett puder av nån sort poppig kanel. Vad den heter kanske ni listar ut.



Sköt om er.

2010-10-24 @ 10:49:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0