Trädgårdsprojekt: Sidan av huset Del 2

Åhh, vad det är trist att lägga ut förebilder på bloggen. Men det är ju å andra sidan kul att se förändringen när den väl är genomförd. Här är i varje fall den lilla del av den lilla tomten som har vår fulla uppmärksamhet just nu. Till höger ser ni grannens hus och det vänstra är följdaktligen vårt. Okej, trappan ska bytas ut. Den har inte underhållits de senaste 30 åren och har följdaktligen gjort sitt. Planteringsytan till höger om trappen blir kvar men vad det blir för typ av plantering är en senare fråga. Den lilla muren framför och grunden på huset ska målas i någon betonggrå nyans. Det syns inte på bilden men grannen har valt en ljust grå nyans som nästan uppfattas som vitt. Den  skapar en alltför skarp konstrast mot den röda fasaden enligt min smak så vi går på en mörkare kulör.
Ytan framför trappen och lilla muren har tidigare varit delad i två delar (som följt linjen mellan trappan och planteringen) där den högra delen varit en plantering och den vänstra en rak gång med plattor. Eftersom allt är så rakt och kantigt vill jag föra in några lite mjukare linjer. Så mitt förslag - som älsklingen efter lite funderande godtog - är att lägga stora plattor 80x40 cm som en stor sväng. På båda sidorna om plattorna ska vi lägga svart diabas. På den vänstra sidan om gången ska vi plantera några buxbom eller några bambu. Sedan får ni tänka er in i hur det kommer se ut med möblerna och grejerna jag visade här. Dessa grejer kommer stå på den högra sidan.
Det slog mig just att jag borde presenterat min idé innan vi gjorde vår beställning så kunde ni kommit med råd och tips men jag tänkte inte så långt. Nu blir det som det blir. Jag hoppas det blir bra.

Kommentarer
Postat av: Inspirera Mera

Jag kan tänka mig att det kommer att bli superfint!

Kram Sandra

2009-04-07 @ 15:35:41
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Sara

Det kommer att bli jättebra. Ser fram emot bilder hur resultatet blev och att få ta en kall läsk på er nya uteplats. (Vinet får vänta en månad till)



Trevlig påsk! Vårt hus fylls av norrlänningar, skåningar och fleningar. Du kan tänka dig!



Sara

2009-04-08 @ 09:50:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0