Brev till tomten

Ikväll har Melker och jag lusläst årets leksakskataloger, klippt och klistrat en önskelista samt skrivit ett långt brev till Tomten. Under arbetet utspelas följande dialog:

Melker: Jag önskar jag vore en av Tomtens Nissar.
Mamma: Varför då?
Melker: Då skulle tomten kunna ge mig ett paket varje dag.
Mamma: Men är det inte Nissarna som hjälper Tomten i hans verkstad?
Melker: Ja, just det. Vad synd. Då går det ju inte. Då får jag tänka ut något annat sätt...

Melkers önskelista fick efter noga övervägande följande innehåll:

image244


Merparten av listan handlar om Lego StarWars men Disneys Cars finns fortfarande med som en favorit. Som mamma hade jag kanske hoppats hitta mer pussel, spel och böcker på listan men är det Melkers önskelista så är det. Det finns ju inget som hindrar att mamma och pappa lägger till lite mer "nyttiga" saker som t ex nya eller begagnade slalomskidor och pjäxor, bidrag till skidskola, någon upplevelse (typ Disney on Ice) och kläder i stl 116.

Melker fick själv diktera brevet till tomten. Så här lyder det:

"Hej Tomten!

Jag heter Melker, är 5 år och bor i Trosa. I år har jag gjort jättesnälla saker:

* Kramat Hampus, Gustav, mamma och pappa
* Hjälpt lilla Ella att ta ned en påse
* När Felix inte fick vara med och leka sa jag att "Alla får vara med"
* Jag säger till andra barn att vi ska hjälpas åt att städa
* Jag har gjort och gett presenter till farmor och farfar

Här är min önskelista.

Hälsningar
Melker"

När vi var klara och jag dyrt och heligt lovat att skicka brevet till Nordpolen på vägen till jobbet imorgon, undrade Melker hur länge det är kvar till jul. Jag förklarade att det ju dröjer ganska länge eftersom Tomten måste hinna tillverka alla saker. Diskussionen avslutades med att Melker nickar förstående och vuxet. Då återstår bara det ultimata tålamodsprovet... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0