Krokstad Herrgård

Helt utan förväntningar (och i ärlighetens namn utan att ha läst programmet inför kickoff-dagarna) styrde jag bilen mot Säffle i tisdags förmiddag i sällskap med två kollegor. Och där väntade en tidigare outforskad pärla: Krokstad Herrgård. Där vackert belägen vid Byälvens strand och omgiven av gamla vackra ekar låg den beiga herrgårdsbyggnaden. Helt nyrenoverat från topp till tå i milda sobra naturfärger. Beiga väggar, bruna rustika möbler, lavendel och höga ljusstakar. Så varmt, inbjudande och avslappnat elegant.

image149

Servicen var utmärkt liksom maten. På Krokstad Herrgård finns ingen meny utan maten lagas baserat på de, för dagen, bästa tillgängliga råvarorna. Bara det skvallrar om hög kvalitet.  Och vi blev inte besvikna. Vi bjöds på ungsbakad biff med parmesanrisotto och rödvins- och balamicoreduktion, crème brulée, kantarellsoppa med vispad persiljacreme fraiche och vitlökskrutonger, hälleflundra med potatisrösti och saffranskokt fänkål, en bärtarte med en syrlig sorbet, löjromstoast samt ungsbakad fläskytterfilé med rostade rotfrukter och gräddsås. Jag säger bara MUMS.
image150
Förutom att konferera fick vi också gå en jakt- och skogsstig som bestod av sex olika moment. Det första momentet var att köra fyrhjuling på en 200 m bana i skogsterräng. Syftet var att köra så nära idealtiden som möjligt. Jag var först ut i mitt lag och fick inte den instruktionen. Istället trodde jag att det gick ut på att köra så snabbt som möjligt. Så det var full gas. Jag körde två varv på 1 min och 57 sek, en minut under idealtiden. Ytterligare en kollega, Nina, fick samma tid och det visade sig att vi kört snabbast av alla. Grymt kul var det i varje fall. Nästa moment var att klättra upp i ett jakttorn och leta efter djur och uppskatta avståndet till dessa. Tredje momentet var lerduveskytte. Det var grymt svårt och lite läskigt att skjuta med hagel och jag träffade inte en enda lerduva på fem försök. Surt! Fjärde momentet gick ut på att bygga en rävfälla med hjälp av virke, snöre och hönsnät. Vi fick se en hel del kreativa lösningar som t ex en rävgalge (se bild), bur med fallucka och en giljotin. Det femte momentet hann inte mitt lag med men det gick ut på att en lagmedlem skulle slå upp ett tält med förbundna ögon och med hjälp av instruktioner från lagmedlemmar. Sista momentet gick ut på att smaka tre olika sorters snapsar och koppla ihop dem med rätt namn. Detta moment var plättlätt, Katarina och jag var helt överens och fick full poängpott.
image151
Detta blev ett långt inlägg men det var en så lyckad kickoff och stället var verkligen fantastisk så det förtjänar lite utrymme i bloggen. Om du någon gång befinner dig i närheten av Säffle eller vill tillbringa en helg i vacker herrgårdsmiljö och njuta av underbart god mat så kan  jag varmt rekommendera Krokstad Herrgård.

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Vilken trevlig blogg du har! Får jag länka?

2007-08-30 @ 22:03:12
URL: http://junitjej.blogg.se
Postat av: Bodil

Hej junitjej: Tack så mycket. Självklart får du länka. Kram, kram.

2007-08-30 @ 22:08:50
URL: http://gladjeamnen.blogg.se
Postat av: Malin

Mums så god maten såg ut!!! Nu blev jag ju sugen.
Godnatt! /Malin

2007-08-30 @ 22:19:38
URL: http://inspirationsdesign.blogg.se
Postat av: Barbro

Det verkar superfint där... vilken lyckad konferens ni har haft! Härliga bilder, kram

2007-08-30 @ 23:21:36
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Emma

Vilken härlig miljö för konferens! Vackra bilder! Ha en bra helg! Kram

2007-08-31 @ 09:06:15
URL: http://www.inneute.blogspot.com
Postat av: elin

Hej! Roligt att du skrivit om Krokstad! Själv bodde jag där mina första tre levnadsår! Väldigt fint ställe som på den tiden (1987-1990) var en bibelskola. Nordiska Bibel Institutet var förlagt där och mina föräldrar gick på den innan de flyttade med hela familjen till Dalsland. Kul iaf att läsa om någon som uppskattar stället som varit där nyss! =)

2010-11-17 @ 15:49:24
Postat av: Gauteidun

Thanks for your enjoyable site, many good times had ja!

2010-12-02 @ 11:53:39
URL: http://gauteidun.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0