Kläder och skor till barn

Det ligger väl i den här tiden att uppdatera barnens garderober inför hösten. Butikerna är fyllda med höstnyheter och än så länge finns det gott om storlekar kvar. Jag som har en 02:a som för tillfället drar 140 cl märker att det är en stor årskull då de storlekare ofta tar slut tidigt. Jag har t ex märkt att det är svårt att hitta basjeans på H&M till Melker. Så det gäller att vara ute i god tid om man vill försäkra sig om att fånga upp några par. Så de senaste dagarna har Melker fått sig lite nytt. Bl a detta från PoP (Jag hittade även jättefina kläder på Stadium och H&M men dem hittar jag inte på hemsidorna därav inga bilder):

Hur gör ni när ni handlar barnkläder? Om det är något speciellt vi är ute efter brukar jag numera nästan alltid handla på nätet. Baskläder från de stora kedjorna brukar jag passa på att shoppa på lunchen och ta hem för provning. Jag har märkt att det är betydligt mer tidseffektivt än om vi ska ägna helger eller vardagskvällar åt den typen av shopping. Dessutom har jag märkt att de val som jag gör i butik tillsammans med Melker ofta ratas på plats till förmån för mindre fina kläder. Om jag istället tar hem mitt val av kläder och visar upp möts de ofta av gillande och accepteras utan knussel :-). Så jag föredrar konflikfri shopping med alla som vinnare!

En annan fråga som berör barnkläder. Brukar ni köpa "finskor" och "finjacka/kappa" till era barn vid sidan om funktionsytterkläder som vinterjacka, täckbyxor, overall o liknande? Och brukar ni satsa på dubbla uppsättningar av jacka/byxor/overall? Det skulle vara intressant att höra hur ni resonerar.

Vi har ofta satsat på ett set dyrare ytterkläder till barnen. Ofta PoP men med Melker har vi nu gått över till Stadium och Everest. Sedan har jag när Melker var mindre köpt ett par billigare extra par utebyxor som komplement på dagis. Samtidigt har jag alltid förförts av fina dufflar och jackor, först till Melker och nu också Meja, ytterplagg som mer är fina än funktionella. Jag vet att användningen av dessa plagg blir betydligt mindre än för funktionskläderna från PoP och Stadium. Vissa säsonger har jag stått emot och skippat den typen av ytterkläder helt och ibland har jag jag trillat dit men då endast för alternativ hos de billigare kedjorna. "Finskor" har jag haft lättare att stå emot med Melker men jag misstänker att det inte kommer att gå lika bra när det gäller Meja. Kolla bara vilka underbart tuffa och söta skor det finns just nu till vår lilla Smula.
Tuffa MC-boots i skinnimitation och fleecefoder finns just nu hos din sko för 299 :-
Eller de här söta ballerinaskorna med tyllblomma framtill eller klassiska sandaler med fransar. Förföriskt söta! Synd att den säsongen i det närmaste är över!

Kommentarer
Postat av: Mrs. b

Visst är det dags att fylla på förråden. Jag handlade jeans för någon vecka sedan, och tyckte det redan då var utplockat i storlekarna - hade svårt att hitta till 6-åringen.



Jag handlar lite blandat, från nätet och i affären. Brukar hålla mig till de billigare kedjorna och Stadium. Vi har hittills inte köpt dubbla uppsättningar, utan tar med kläder till och från dagis (och nu skola) varje dag. Här blir det nästan bara funktionskläder. Skaljackor och vindstoppers. Önskar jag vore lite mindre praktisk och handlade lite "finare" kläder med :-) Men det känns som att det inte kommer till användning här, jag vet inte riktigt när de skulle ha på sig sådant. Men visst finns det mycket fint där ute!

2011-08-27 @ 10:56:04
URL: http://mrsbandco.se
Postat av: Jennie

Jag försöker handla vinterkläder tidigt och numera är jag helt såld på Gneis funktionskläder. En del tycker kanske inte de är lika snygga som POP men funktionen har varit extremt bra. De klarar Sthlms vintrar galant (barnen är varma och torra i alla väderlekar) och även superkalla Norrland när vi är där (-35 grader). Derar webbutik öppnar om några dagar och då kommer de ha 20% rabatt- tips!!

www.gneis.se (Luleå företag)

Jag köper både overall samt tvådelat set (där jag jackan får även vara lite snyggjacka). Skor blir alltid Viking kängor och fodrade stövlar och de får han oftast klara sig med.....

Har inte så mkt tid att springa i affärer så det bli ofta webhandling. Har fyndat ett Gneis set (svart byxa och blå jacka) på Tradera förra veckan....och ibland blir det även en koll på Blocket! Lite av varje!

2011-08-28 @ 13:14:53
Postat av: Scandinavian Preppy

Jag handlar nästan uteslutande på nätet till barnen. Det är både tidseffektivt och smidigt då jag slipper leta rätt på en butik som är återförsäljare för de kläder och skor jag är ute efter. Polarn & Pyret är en butik jag gärna handlar i på plats, inte på nätet. Mer butiksshopping blir det också på Stadium samt Länna Sport som har både konfektion och funktion till barn. Om barnen får välja själva så väljer de samma typ av plagg som jag ändå skulle valt så det blir aldrig några diskussioner. Färgval brukar de få göra själva. Har alltid varit ute i tid med plagg som jag vet brukar ha snabb åtgång. Nu till hösten/vintern är det Viking gore-tex stövlar och Power Houdini tröja som redan har inhandlats så vi är all set. Nästan. Behöver nog fylla på med ullunderställ till Stora, men de har inte kommit ut i butik än, men jag kommer hänga på låset :)



Barnens mostrar jobbar båda på två stora modeföretag så barnen har fått varsin finjacka av dem varje säsong (eller den stora får nytt, den lilla får ärva). "Finskor" fick de första gången i somras, var sitt par sneakers som de använde när vi skulle iväg på festligheter eller bara ut på ärenden, vilket faktiskt var ganska ofta. Tror att de ska få även ett par finare skor till hösten/vintern att använda på samma sätt. Kan vara ganska bra då gore-tex skorna och stövlarna allt som oftast är leriga :) Finskor att ha inomhus har de aldrig haft och kommer aldrig att få, de skulle aldrig behålla dem på i alla fall.



Vad gäller dubbla uppsättningar så brukar vi köpa dubbelt upp av regnställ. Ett som alltid får hänga på dagis och ett att ha hemma. Vi har faktiskt också tre set gummistövlar nu till Lilla, ett par till dagis, ett par hemma och ett par på landet. Stora har dock så stora fötter nu att priset för skor är detsamma som vuxen och dessutom växer de en storlek per säsong så där blir det inga fler dubbletter på ett tag nu.



Av vinterjacka+byxa/overall har vi bara en uppsättning. Vi har även fleecefodrade överdragsbyxor som egentligen används på hösten, men i vintras användes de även som eftermiddagsombyte riktigt snöiga dagar. Då tillsammans med skaljacka (istället för täckjackan) och ett extra varmt lager under. Funkade alldeles utmärkt. Tycker inte det är värt att köpa två vinterset då set två så sällan skulle behövas. Satsar istället på riktigt bra kvalité som tål och håller både för dagis och fritid.



Hoppas du får tag i allt som behövs inför hösten och vintern!

2011-08-28 @ 20:06:02
URL: http://www.scandinavianpreppy.se
Postat av: Marie

Att handla barnkläder på nätet blir ju mer och mer en trend och webbutikernas konkurrenskraft är ju inte bara priset utan ochså verktygen för att göra det enkelt att handla på distans såsom en bra och tillgänglig kundtjänst, bra beskrivning och visuell återgivning av plaggen och bra storleks och skötselråd.



Idag är det också mer regel än undantag att det är OK att skicka tillbaka ett plagg som inte passade eller mötte upp mot förväntningarna när man väl får känna på dem.



När det gäller ytterkläder så kan jag rekommendera Isbjörn of Swedens skal och vinterkläder. De är förvisso lite dyrare, men du måste också väga in att dess vattentäthet är mer än dubbelt så hög som kläder från Stadium och de har dessutom ett högt andrahandsvärde, faktiskt upp till 50% efter två barn. Så i förlängningen är det ingen dålig affär.



En annan fördel med Isbjörn of Swedens kläder är att de är fria från miljöovänliga impregneringsmedel vilket annars är ganska vanligt i billigare alternativ.



Här är några bra alternativ:



Byxor: http://www.madeforkids.se/isbjorn-of-sweden-fd-nanook/458-hardshell-pant-entrant-v.html



Jacka: http://www.madeforkids.se/isbjorn-of-sweden-fd-nanook/576-climber-shell-jacket.html

2011-09-01 @ 18:07:26
URL: http://www.ekologiskabarnkläder.com
Postat av: Kajsa Gustafson

Barnkläder köper jag i två set, ett med skalkläder, ull och fleeceunderställ då det är enklare att reglera värmen beroende på vädret. Där får även jackan vara "snygg jacka" vid de få tillfällen som det behövs. Förra året blev det Helly Hansens skalkläder samt deras ullunderställ. Värt varenda krona. Bra i storlekarna och håller tätt, även de blötaste vinterdagarna. Gå in på www.klkids.se de har bra priser på förra årets kollektioner. En overall kör vi på dagis då de föredrar det. Jag har köpt Eccos vinterskor, lätta, mjuka och varma, i de har vi ullstrumpor av tjockare slag.



2011-09-02 @ 11:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0