Vi vaknade upp i paradiset

Nu är vi på plats i vår lägenhet på Koh Lanta. Flygresorna via Köpenhamn, Bangkok och Krabi gick alla långt över förväntan. Planen var i tid och transfertiden var perfekt planerad med tanke på förflyttningar och intag av måltider. Barnen har varit helt fantastiska under resan, speciellt Meja som inte sagt ett enda pip utan lugnt och stilla somnat i min famn, sovit merparten av flygtiden på två av brickborden och de korta stunder hon var vaken var hon idel solsken och vinkade, klappade händerna och lyste som en sol mot de medpassagerare som mötte hennes blick. Melker kollade på Toy Story 3 varpå han somnade gott och hur nöjd som helst. Underbara ungar!
Vi landade 17.45 lokal tid och när vi fått ut väskorna, monterat ihop Bugaboon och bokat en minibuss så hade mörkret fallit. Det mörknar runt kvart över sex här och fort går det. Nåväl, när vi kom till hotellet i Krabi (en hotellövernattning som ingick i resan) var det alltså mörkt och det gick inte att se så mycket av omgivningarna. Av den långa palmallén upp mot hotellet att döma misstänkte vi att det låg ganska isolerat och att närmsta granne inte låg inom synhåll. Vi installerade oss på hotellrummet, duschade och fräschade till oss lite och gick sedan ett varv ner till poolen. Vi kom dit strax efter åtta så något kvällsdopp hann vi inte med innan poolen stängde något som retade Melker. Vi åt middag i den folktomma restaurangen (det är fortfarande lågsäsong här) medan konferensende gäster höll till en trappa ned och åt buffé. Sen var det nattinatti för hela familjen. Halv tio sov vi som grisar hela familjen. Och klockan ett var vi alla klarvakna. Melker låg en timme och spelade Nintendo. Meja grövlade runt och klättrade över Tobbe och mig. Men så vid två somnade vi allihop igen och vaknade halv nio. Bra i fas på en gång. Härligt!

"Vi har hamnat mitt i paradiset" sa Tobbe när han drog för mörkläggningsgardinerna och tittade ut från vår balkong på sjätte våningen. Och minsann, det hade vi. Det är en speciell sorts grönska i Thailand och så dessa höga berg som ser ut som stora stenar som någon kastat dit bara på måfå. Och så är de dessutom helt belamrade av växter och grönska. Hur kan något växa på ett berg? Nedanför en grön lagun med små öar fulla med palmer och fikusträd. I balkonglådorna på hotellet blommar bouganvillan i allt från ljusrosa till mörklila färger. Hibiscus och papegojblommor var helst du tittar. Och så det gigantiska poolområdet som ett turkost smycke i allt det gröna. Melker var helt salig hela förmiddagen och var inte ovanför vattenytan mer än för att hämta luft då och då. Meja plaskade frenetiskt och jagade en alldeles för stor boll som var helt omöjlig att få tag på. Poolen, som var ungefär som en halv fotbollsplan hade vi helt för oss själva med två personer som ständigt passade upp på oss, gullade med Meja och i övrigt gick och putsade lite här och där.

Efter lunchen, som intogs vid poolen, var det dags att checka ut och invänta transfern mot Koh Lanta som vi beställt till klockan 14.00. Punktligt stod han där vår chaufför och hade nog jämt sjå med att lyfta in våra tunga väskor - yra resväskor, två pilotväskor, två ryggsäckar, Bugaboon och så min handväska :-). Bilfärden tog ca två och en halv timma inklusive två färjeturer. Väl framme mötes vi upp av förmedlaren som överlämnade nycklarna. Lägenheten är jättefin och större än vad vi förväntat oss. Jag tror både Tobbe och jag blev positivt överraskade och barnen verkar också ha funnit sig till rätta. Ikväll efter middagen har Meja krupit omkring och inspekterat varenda liten vrå, klättrat på trådkorgarna i garderoben och plockat ut de kläder vi precis plockat in.

Vi har hunnit spana in resortet vårt "residence" tillhör, varit ner och spanat in Klong Dau Beach och ätit en magiskt god middag för 87 kr inklusive färskpressad vattenmelonjos till Melker och ananasjos till mig. Och nu ikväll har vi packat upp allting och fått upp ljusslingan kring balkongräcket - en mycket viktig detalj!

I morgon ska jag ladda upp bilder och visar er lite men nu är klockan över midnatt så nu väntar kudden. Update! Nu också med bilder.

Just det, Ulrika, du ville ju ha en väderrapport. Kanonväder hela dagen, växlande molnighet men mest klarblåhimmel, 32 grader. Nu ikväll är det lite svalare. Endast 29 grader :-)