Se vardagen: 2010

Måndag och tillbaka till verkligheten. En och en halv månad av extra mycket familjetid är till ända och vardagen med dess rutiner står för dörren. Och faktiskt känns det inte så dumt att ställa dygnet till rätta igen även om det var lite tugnt i morse när klockan ringde halv sju för mig och tio i sju för barnen (Tobbe var vid det laget redan på jobbet).

Vardag, ja, och dessutom ett nytt år - ett oskrivet blad som inspirerar till nystart och löften. Förra årets nyårslöfte - att utveckla mig själv som fotograf - infriades aldrig. Visst, jag hade påbörjat Mikaelas kurser i fotografering och photoshop men något kom emellan och jag fullföljde dem aldrig så till vida att jag verkligen lärde mig kursernas hela innehåll. Jag köpte böcker som jag läste från pärm till pärm men jag omvandlade aldrig de nuvunna teoretiska kunskaperna till praktisk användning. Men nu ska det bli ändring. Och så mycket bättre förutsättningar än dem jag har nu kommer nog inte. Att vara mammaledig med en liten bebis inspirerar inte bara till en ökad användning av kameran, det ger också lite mera fritid och så här års även dagsljus att ägna sig åt fotograferingens ädla konst.

Kloka, insiktsfulla och stilsäkra Weronica inspireras (liksom jag) av Ali Edwards outsinliga engagemang att dokumentera familjelivet och vardagen och utmanar därför sig själv och andra att med kamerans hjälp dokumentera vardagen i större utsträckning. Under parollen "Se vardagen" utmanas frivilliga att knäppa bilder varje dag på något i livet. Något vardagligt. Det kan vara stort eller smått.

Jag antar utmaningen och ser det som ett sätt att sätta press på mig att fotografera mera och därmed förhoppningsvis utvecklas i egenskap av fotograf.  Jag vågar inte lova att det vid årets slut kommer att finns 365 foton i mappen på datorn med samma namn. Jag vågar heller inte lova att alla bilder kommer att presenteras här.
Men jag börjar med goda ambitioner så får vi se hur långt jag kommer. För att ge utmaningen dess rätta inramning har jag liksom Weronica och ett flertal andra klickat hem Alis 365-dagars kit från Designer Digitals. Under morgondagen rivstartar jag med att presentera bilder från den första till den tolvte januari. Nu har startskottet gått. Wish me luck!


Kommentarer
Postat av: Weronica - En mammas dag

Så kul att vi blir fler och fler! Vi får sporra varandra på vägen till de 365 :) God fotolycka!

2010-01-12 @ 08:23:07
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0