Daggdroppar från Iittala

Kastehelmi är en nygammal nyhet från Iittala. Serien designades av Oiva Toikka redan 1964 och slutade produceras 1988. Men med anledning av att Toikka firar 50 år som anställd hos Iittala återlanseras delar (en skål och tre tallrikar i olika storlekar i klarglas och äpplegrönt) av den populära serien. 

Glasdropparna som ger serien dess speciella karaktär är ett resultat av behovet av att kuna dölja skarvarna som uppkommer i pressglaset under tillverkningen. Toikka experimenterade med olika droppformar vilket ledde fram till en helt ny ytstruktur som framhävde ljusets spel och reflexer på ytan. Kastehelmi betyder ”daggdroppe” och är inspirerat av de daggdroppar som man kan se glittra på grässtrån medan solen stiger upp över horisonten. Serien finns att köpa hos bl a Cervera.

Kommentarer
Postat av: Mrs. b

Dessa skålar är lite barndom för mig. Just skålarna har jag önskat mig i födelsedagspresent, tycker de är fina! (Om en dryg vecka vet jag om min önskan slog in :-)

2010-02-17 @ 18:27:03
URL: http://mrsbandco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0