Tillbaka!

Jag har inte orkat se åt datorn de senaste dagarna. Ibland blir det bara för mycket. Jag ägnar gärna all ledig egentid framför datorn med att redigera bilder, blogga och läsa andras bloggar (patetiskt jag vet, men det är ju sååå kul!). Men ibland måste jag göra andra saker. De här dagarna har jag istället ägnat mig åt att rå om min pappa lite extra. Pappa flyttade in till oss när mamma och svärföräldrarna åkte hem. Men i morse flög även pappa hem till Sverige, snön och kylan. Vi kommer sakna honom, inte minst för att han verkligen har avlastat oss med barnen, utan att vi behövde be om det. Sådant uppskattas mycket. Tack, pappa! Vid sidan om att umgås med pappa har jag streckläst några böcker. Jag brukar ofta lyssna på mp3-böcker men nu har jag läst på riktigt med riktiga böcker. Det är ändå något speciellt. Men nu är jag alltså tillbaka till tangetbordet så nu kör vi.
Vad är då på gång?
- Vi har ungefär 3,5 veckor kvar här och nedräkningen känns nära. Några av Melkers klasskamrater och grannar åker hem i början av nästa vecka för att fira jul hemma och det känns att uppbrottet är nära. Jag skriver mentala listor över platser vi vill besöka, aktiviteter vi vill göra och saker jag vill shoppa innan vi åker hem.
- Melker är inne på sina sista skoldagar. Idag har de haft klassens dag och varit hela dagen på Somewhere else på Long Beach där de badat, spelat pingis, fikat och ätit lunch. Imorgon blir det studieresa till templet och ett besök hos munkarna. På fredag har vi avslutningsamtal med Agneta (fröken) och på tisdag är det terminsavslutning.
- På onsdag åker vi till Koh Lipe för glömma bort det faktum att det är julhelg och istället bara bada, snorkla, plocka snäckor, äta och dricka gott och så kramas i massor. Det ska bli härligt.
- Vi håller på och styr om våra sista dagar i Thailand. Tanken var att vi skulle vara kvar här på Lanta tills det var dags att åka hem (bortsett från resan till Koh Lipe och kanske någon dagsutflykt till Phi Phi) men nu tidigarelägger vi vårt flyg upp till Bangkok för att kunna ägna de sista tre, fyra dagarna där. Vi hoppas kunna boka flyget imorgon. Någon som kan tipsa om ett bra hotell i Bangkok?
- Torbjörn springer till tandläkaren var och varannan dag. För några veckor sedan hade han oturen att bita av en del av sin tand. Vilken tur då att han gjorde det här. I Thailand är man otroligt duktiga på tandvård och priset är en fjärdedel.
- Torbjörn har bokat en tid för synundersökning imorgon. Vi har ju vetat i flera år att han ser mycket dåligt på lång sikt men de tidigare försöken han har gjort för att kolla synen har misslyckats då ögonen varit alltför överansträngda p g a stress och för mycket tid framför datorn. Så nu var det bara att passa på. Så mycket mera utvilad än så här blir han inte.
- Vi har återupptagit våra dagliga strandpromenader efter att ha fuskat lite när mamma var här. Men nu är det så varmt vid niosnåret och solen steker så det har nästan varit outhärdligt de senaste dagarna.
- Jag har börjat ledsna på thaimaten och börjar äta mer och mer västerländsk mat. Ikväll gick vi upp till en svensk restaurang nära oss och beställde biffstek med beanaise-sås och raggmunk och fläsk. Som gjort för att misslyckas! Såsen smakade ingenting, ungefär som utspädd påssås och fläsket var inte tillräckligt salt. Hmm, tur att hamburgarna är otroligt goda här nere.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0