Peking: Blandade bilder

Åhhh, så bra vi har det i Peking. Det är verkligen en rolig och annorlunda stad. Det är lätt att förflytta sig i tack vare att taxi är så himla billigt. Vi kan åka taxi i 45 min för 35 kr! Superbekvämt men vi bidrar ju inte till att förbättra klimatet för Pekingbona precis och lite dåligt samvete får jag.

I lördags åkte vi med jobbet till Kinesiska muren - den delen som ligger vid Juyongguan, 58 kilometer nordväst om Peking. Tyvärr var det mycket dimmigt så det var svårt att urskilja detta mäktiga mästerverk som ringlade sig som en orm med flera förgreningar runt om intilliggande berg. Det är helt otroligt hur man har valt att lägga muren. På vissa ställen är det så otroligt brant att trappstegen är både 40, 50 och 60 cm höga. Som nära höggravid gjorde jag inga större och längre klättringar utan fick vackert hålla mig till de lägre höjderna med det var i varje fall 3-4 av kollegorna som dröp av svett när de kom ner igen och införskaffade nya t-shirts.

Det är svårt att fånga höjder med en kamera men här får ni kanske en känsla för hur högt man fick klättra för att komma till nästa torn. Här har min kollega Camilla (blond med vit topp och cerise kjol) kommit ett 20-tal meter upp i denna trappavsats.

Till muren åker nyförlovade kineser för att låsa fast kärleken och kasta iväg nyckeln och med förhoppningar om att leva ett långt och lyckligt liv tillsammans. Mycket romantiskt. Är det inte i Milano man gör samma sak?

I lördags kväll - när också Tobbe och Melker anlänt till Peking - blev vi bjudna på den klassiska rätten Pekinganka som serveras på ångade tunna pannkakor tillsammans med söt sås och purjolök. Den kinesiska maten är i huvudsak jättegod även om allt inte varit super. Men ikväll har vi faktiskt ätit på PizzaHut. Efter nästan en vecka med Kinamat var det gott med något annat. Men Melker var nog Kines eller kanske t o m Thailändare i sitt förra liv. Vi beställer in svaga rätter till honom men det slutar med att han mumsar i sig av våra starka rätter istället.

Efter den avslutade middagen tillsammans med kollegorna i lördags kväll gick vi till LAN bar i Twin Towers. Ett coolt ställe med tavlor i tacket och barock inredning. Ni skulle sett toaletterna. Hur coola som helst. Hoppas någon kollega fångade dem på bild. Här ser ni goaste kollegorna Magnus och Elisabeth.

En vy åt andra hållet. Melker är med och sysselsätter sig med sitt DS-spel och en Cola. Han var sur på stället ett tag eftersom de inte serverade jordnötter. En dödssynd enligt honom. Jordnötter är ett krav om man ska besöka en bar.

I söndags när kollegorna åkt mot flygplatsen åkte Tobbe, jag och Melker till Pärlmarknaden och den intilliggande leksaksmarknaden och inledde shoppadet. Men shoppingen i sig kräver ett eget inlägg så det får komma längre fram. Nåväl efter några timmars förhandling och en god kopp kaffe på något som närmast kan liknas vid en kopia av Starbucks så gick vi över gatan och in till Himmelska parkens tempel (uppfört under Mingkejsaren Yongle år 1420). Varje år vid tiden för vintersolståndet ledde kejsaren en procession från palatset till altaret i Himmelens tempel för att utföra det årliga offeret till himlen, vörda sina förfäder och be för goda skördar under den kommande säsongen.

Kinesiska lycktor hänger i träden som kantar gångarna i Himmelska parken.

Igår kväll visade jag Melker och Tobbe runt i kvarteren kring de Övre sjöarna. Vi åt en fantastisk middag med bl a jätteräkor, chilli och vitlök, biff och koriander mm på en liten restaurang "No name" precis vid vattnet.

Hela familjen samlad på ett kort med mobilkameran i taxin på väg till Himmelska fridens torg.

Väl framme vid Himmelska fridens torg fick vi se en flyguppvisning och maktdemonstration då försvaret visade upp alla sina olika sortera av flygplan och helikoptrar. Det var säkert över 200 plan som flög över våra huvuden i olika formationer. Min bror som är vansinnigt förtjust i allt som flyger skulle älskat att varit där. Men Daniel, jag tog ett gäng bilder till dig i varje fall!

Kineserna är oftast väldigt trevliga och de är såååå förälskade i Melker. Idag när vi var i Den förbjudna staden var det en hel guidegrupp (se bilden ovan) som en efter en gick fram till Melker och ville ta kort tillsammans med honom. Han var mycket tålmodig och log in i kameran och lät dem sätta på honom kepsar och hålla i handen men efter ca 30 kort tröttnade han. Men de var som galna där ett tag. Vi videofilmade en snutt. Jag ska försöka lägga upp den filmsnutten på YouTube sedan. Ni måste bara få se det. Om det går att se något. Jag höll nämligen på att skratta ihjäl mig under tiden jag filmade. Det var som om Melker var värsta Hollywoodkändisen. Hi, hi, hi.

Efter kvällens middag på Pizza Hut åkte vi till nya marknaden och shoppade massor av kläder åt Melker och skor åt Tobbe och mig. När de stängde vid niotiden tog vi en taxi till OS-byn för att spana in Vattenkuben och Fågelboet i kvällsbelysningen. Riktigt läckert!

Imorgon blir det en ny tur för mig till muren. Denna gång åker vi till Badaling, som ligger lite längre bort men där muren är lite mera barn- och gravidvänlig. Idag är första dagen vi har haft blå himmel sedan jag kom så ni kan väl hålla tummarna att det även är så imorgon så jag kan få några fina minnen och bilder med mig på muren i vackert och klart väder. Nu, hög tid att sova. Natti, natti.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej på er!!

Vilka fantastiskt fina bilder från er resa:)

Det verkar inte gå nån nöd på er!! Sköt om er så hörs vi när ni kommer hem till Sverige igen/Kramizar

2009-09-21 @ 22:10:20
Postat av: Broder Daniel

Härlig resa ni är på, mycket avis.

Ser fram mot bilderna...

Ha det bäst, kramar från Lkpg.

2009-09-21 @ 22:24:09
Postat av: Sofia

Ljuvliga, underbara bilder....

ser Melker darling framför mej och asgarvar..:)

kram på er

2009-09-22 @ 08:04:36
Postat av: Sofia

Vill se en utlovad bild på Mr Tobbe i en cykelrickshaw:))

2009-09-22 @ 12:35:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0