SJ, SJ gamle vän

Ha, ha. Skrattretande. I eftermiddag höll jag på att bli avkastad från tåget när det skulle lämna Centralen i Stockholm. Det var helt galet mycket folk på stationen som hade biljetter till regionaltåget mot Linköping med avgång 14.40. Det satt och stod människor överallt i tåget, i gångar, i trappor, på säten och på väskor. Tack vare en vänlig man som av oförklarlig anledning upplät sin sittplats till mig fick jag ett eget säte. Tio minuter efter planerad avgång ropar SJ-personalen ut i högtalarna och ber alla oss som inte har någon platsbokning att kliva av tåget och invänta nästa tåg! Hallå, vad tror de? Utan inbördes ordning:

För det första, det är dagen före midsommarafton och halva Stockholm flyr storstaden. Vad är det som säger att det ser bättre ut på nästa avgång så hur kan de bara hänvisa folk till nästa avgång? För det andra, de snälla själar som faktiskt kliver av tåget på uppmaningen, ersätts genast av nya som även de saknar sittplats. Så när vi lämnar stationen 20 minuter försenade är det ändå +/- 0. För det tredje, hur kommer det sig att jag och många andra pendlare, som faktiskt är SJs mest lojala kunder och som köper tjänster av SJ för 30 000 kronor eller mer om året, får sämst service på tåget? Vi erbjuds aldrig platsbiljetter och blir alltid bortskuffade av andra resenärer och hänvisade till de sämre platserna. För det fjärde, i måndags införde SJ sommartidtabell och tog därmed bort ett antal avgångar. Hur smart är det när midsommar är en av de största helgerna när det gäller resande? Man kanske borde införa sommartidtabell efter midsommar! För det femte, varför har man ett biljettsystem som tillåter både platsbiljetter och biljetter utan plats? Och SJ ska vara ett affärsdrivet företag? Det liknar fortfarande mest ett statligt monopol om du frågar mig...

Jag vägrade kliva av och fick sympatier från alla medpassagerare i min vagn inklusive 15 människor (på 9 platser), 8 hundar, 3 katter och 3 marsvin. Ja, jag hamnade i djurvagnen! Jag blev av med min sittplats i Södertälje och fick stå resten av vägen men det gjorde inget. Jag kom hem, om än 20 minuter för sent. Jag blir så trött. Jag har bara pendlat i nio månader men är redan en luttrad resenär.

Kommentarer
Postat av: Evelyn, i hemmet

Jag skulle aldrig fixa det!

Tur vi inte har sånt där på Åland ;)

Kram, kram!

2008-06-19 @ 21:57:07
URL: http://ihemmet.blogg.se/
Postat av: Nilla

Trist...

2008-06-21 @ 10:29:31
URL: http://tankebubblor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0