Casa Cor

image163

Bilder från casacor.se

Ikväll har Tobba och jag besökt årets inredningshappening Casa Cor. 40 rum inredda av välrenommerade arkitekter och designers till en fiktiv familj med många olika intressen. Det är kul att besöka denna typ av utställning eftersom inbjudna designers har helt fria händer och därmed skapar mer konceptuella rum. Det är spännande att se att många försöker att stimulera alla sinnen genom att jobba med belysning, dofter, ljud och så det visuella förstås. Recykling är ett återkommande tema och mycket inspiration hämtas fortfarande från naturen. Ny teknik är förstås ett genomgående tema med styrpaneler som kontrollerar jalusier, ljus, ljud m m. Det är häftigt att se de orealistiska och icke-funktionella rummen men jag fastnade ändå mest för de rum som tillgodoser både form och funktion och som känns genomförbara. Ovanstående fem rum är mina favoriter. Från väster till höger, uppifrån och ned:

Nr 24. Modeskaparens kammare av Ceannis/Garbo Interiers/Törnqvist
Nr 29. Barnens rum av Pauline von Gaffke
Nr 14. Vardagsrummet av Indori
Nr 32. Ex-fruns gemak av WIS
Nr 8. Frukosrummet av Pia Amsell & Barbro Wesslander

Kommentarer
Postat av: Vicky

Såg programet på tv4+ igår :) Blev riktigt sugen på att gå dig nu när du berättade om det.
KRAM

2007-09-13 @ 10:44:48
URL: http://tvillingmamma.blogg.se
Postat av: Maria-Jag blommar

Dit skulle jag verkligen vilja komma...har dock ingen Stockholmsresa inbokat i det närmaste...

2007-09-13 @ 21:53:54
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Alexanderkatharina

Nice site, keep up the good work!

2009-08-13 @ 08:02:42
URL: http://alexanderkatharina.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0