Tema fåtöljer - PK-22

image26

Foto: Dansk Design Center

Nästa favorit ut är PK-22. Poul Kjaerholm föddes 1929 i Øster Vrå, Danmark. 1952 tag han examen vid the School of Arts and Crafts i Köpenhamn. 1956 designade Poul Kjaerholm PK-22 för vilken han fick the Lunning Award 1958. 1959 blev han medlem och lektor i den Kungliga Danska Konstakademin. Han blev föreståndare för Institutet för Design 1973 och slutligen professor 1976 innan hans alltför tidiga bortgång 1980.

Under åren designade Poul Kjaerholm dussintals med stolar, long chairs och bord som kom att bli landmärken i dansk möbeldesign. De flesta av hans möbler var initialt och fram till 1982 producerade av hans vän E. Kold Christensen i Hellerup. Sedan dess har stora delar av kollektionen producerats av Fritz Hansen.

Poul Kjaerholm designs are en del av MOMAs permanenta kollektion i New York, V&A Museum i London och andra museumkollektioner i Danmark, Norge, Sverige och Tyskland. Under åren vann Poul Kjaerholm flera utmärkelser i industriell och grafisk design,

Jag gillar PK-22 för dess raka, minimalistiska och maskulina design. En möbel som verkligen syns, men som med sin elegans ändå inte tar  för mycket plats.

Kommentarer
Postat av: art[e]fact

Åh, en favvo hos mig med! En riktig klassiker :)

2007-05-04 @ 09:17:43
URL: http://artefact.blogg.se
Postat av: cleo

Ja, riktigt fin är den! Vet Du om den är skön att sitta i? Jag provsatt Barcelona i veckan, för första gången och den var inte alls skön, men den är snygg! :-) Din blogg verkar jag ha missat, men jag måste läsa igenom lite här, det märker jag. Bokmärker och önskar en trevlig helg!

2007-05-04 @ 09:35:44
URL: http://inredningsbloggen.blogg.se/
Postat av: Bodil

art[e]fact: mmm, jag har en tendens att falla för denna typ av klassiker. Det är ju liksom ingen slump att dessa fåtöljer blir klassiker. Det är liksom omöjligt att inte tycka de är vackra. Trevlig helg. Kram.

Cleo: Välkommen hit. Det är inte så konstigt att du inte hittat hit :-) Bloggen har ju bara funnits i två veckor. Jag tycker faktiskt att PK-22 är ganska okej att sitta i. Hård men okej. Men jag tycker Barcelona också är skön att sitta i, så du kanske inte ska lita på min smak :-) Det är ju liksom inte den typen av fåtölj man kryper upp i och drar upp benen i, utan snarare den typen man tar fram när der är fullt i soffan om du förstår vad jag menar. Trevlig helg. Kram.

2007-05-04 @ 20:11:13
URL: http://gladjeamnen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0