Tema Fåtöljer - Lamino & Laminett

image29
Foto: Swedese

Lamino formgavs av Yngve Ekström under början av 50-talet och fick sin slutgiltiga form 1956. Yngve Ekström (1913-1988) var den självlärde snickaren, bildhuggaren och möbelformgivaren som tillsammans med sin bror Jerker Ekström precis efter kriget startade möbelfabriken Swedese.

Ända sedan födseln har Lamino varit ryggraden för Swedese, Den älskade läsfåtöljen passar och finns att hitta överallt, i hemmet och på chefsrummet, i väntrummet och äldreboendet och är en återkommande önskepresent till bröllop och 50-årsdagar. Lamino blev 1999 vald till 1900-talets svenska möbel av Sköna Hems läsare. 

Enligt mitt tycke är Lamino inte bara otroligt skön att sitta i med en sittkurva för hela kroppen, den är lätt att ställa fram och flytta undan, den är dessutom vacker och elegant. Lillasyster Laminett med kortare rygg är inget undantag. Om jag ska vara kritisk till något så är det att baksidan på fåtöljen inte är särskilt snygg. Av den anledningen gör sig Lamino bäst mot en vägg.

Kommentarer
Postat av: Diana

Ah, Lamino. En riktig klassiker. Har alltid önskat mig en sådan. Men just nu vet jag inte riktigt vart jag ska ställa den ;)

2007-05-04 @ 08:06:57
URL: http://www.vardagsgladje.blogspot.com
Postat av: Bodil

Jag har ungefär samma "problem". Det finns liksom få naturliga platser i vårt hus att ställa en fåtölj på ;)

2007-05-04 @ 20:00:40
URL: http://gladjeamnen.blogg.se
Postat av: Hemmarikets Charlotte

Vi har två Laminos med pall. Håller med att de är snyggast mot vägg och evigt klassiska. Jag var och lyssnade på Yngve Ekstöms dotter som håller på att skriva en bok om sin pappa. Jättefasinerande... Visste du att för att hitta ultimata sittkomforten satte han sig i en snödriva och studerade sedan formen...

2007-05-04 @ 21:54:29
URL: http://hemmariket.blogg.se
Postat av: Bodil

Charlotte: Lyckliga du som har två Lamino. Jag önskar vi hade mer plats (och kanske tjockare plånböcker). Vad kul att du lyssnat på Ekströms dotter och att det kommer en bok om honom, den måste jag hålla utkik efter. Och nu när du säger det minns jag att jag har hört att ha satte sig i en snödriva. Det kallar jag grundforskning! Och uppenbarligen var det en bra teknik eftersom de både är underbart sköna och vackra. Trevlig helg. Kram.

2007-05-04 @ 22:42:38
URL: http://gladjeamnen.blogg.se
Postat av: Scott

I'm pretty new to all this Scandinavian design stuff but the Lamino really is an incredible chair that deserves all the praise that is heaped on it.

2008-12-01 @ 17:18:59
URL: http://www.nordicmobler.com/lamino/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0