Skolstart

Imorgon är det skolstart för den här fina killen. Han är nog lite nervös för det har varit kraftiga humörsvängningar de senaste dagarna och det var inte roligt att gå hem tidigt ikväll när Oskar och Gustav åkte in till Saladan för lite shopping. Förhoppningsvis lägger det sig efter ett par dagar. Håll tummarna för att vädret håller uppe imorgon bitti så att vi kan ta lite bilder från skolan. (Det har regnat lite de senaste dagarna och idag har det regnat hela eftermiddagen och kvällen).

Strandförsäljare

Ännu så länge är det lugnt med försäljare på stranden. Och de få som finns är bra att ha och göra med. Förstår ett nej och är alltid artiga,vänliga och glada.

King

Igår var det King-turnering på stranden. King är en strandtennissport som familjen Gabrielsson har hittat på. Reglerna är enkla. Man ritar upp en plan i sanden som är cirka 4x1,5 m och drar ett streck i mitten för två planhalvor. Sedan gäller det som i tennis att döda bollen på den andras planhalva. Man får inte smascha utan bara slå underifrån. Och precis som i volleyboll måste man vinna över serven innan man kan ta poäng. Först till 10 vinner och man kan vinna med en poäng.
I den första kvartsfinalen spelade Oskar och Fredrik, vilken Fredrik sedermera vann.
Stilstudie av Oskar.
Här är den andra kvartsfinalen mellan Torbjörn och Melker. Vinnaren i matchen blev Melker (efter att Tobbe kanske inte hade gjort sitt yttersta för att vinna). I finalen mellan Fredrik och Melker vann...
... Melker och blev gårdagens King-mästare (efter att Fredrik kanske inte hade gjort sitt yttersta för att vinna).

Morfar, jag kan gå!

Morfar, idag kände jag för att börja gå. Det är ju trots allt min elvamånadersdag och allt. Jag har funderat på det ett tag men jag har velat hålla mamma och pappa lite på halster. Men så blev jag lite imponerad av Sigge som jag träffade i går kväll och som bara är 10 dagar äldre än mig men som har gått sedan han var nio och en halv månad så då bestämde jag mig att nu skulle de allt få se. Mamma filmade några av mina första steg men den lilla (skit)kameran fungerade inte som vanligt. Min hy var turkos när vi kollade på filmen i datorn på eftermiddagen. Men mamma har lovat att filma mig i morgon igen och lägga upp en film på bloggen så att du och mormor också får se. Jag är jätteduktig. Jag har säkert gått 100 steg idag. I varje fall 70. Blöta pussar från mig!

Long Beach

Igår tog vi en taxi till Long Beach, d v s nästra strand söderut på Koh Lanta. Den stranden hade lite annorlunda karaktär. Här fanns mycket era snäckor och ovanpå sanden låg det mycket krossade snäckskal - vacker att se på, mindre skönt att gå på. Det är också lite mindre exploaterat på Long Beach (inte för att det är särskilt exploaterat på Klong Dao heller men i relation till varandra) och du hittar t ex ingen skräddare utmed stranden.
Att jaga eremitkräftor är ett roligt nöje. Här på Long Beach hittade vi några riktigt stora och ettriga saker.
Småsten och slipade snäckskal fanns det gott om på stranden. Vackert! Vi gjorde några riktigt fina strandfynd också i form av snäckor. Jag ska visa dem någon dag. Melker kallar dem pussmunssnäckor!
Man kan göra mycket roliga saker med snäckskalsbitar. Fredrik the vampyre! Inte särskilt farlig och ganska söt!
Gustav och Melker leker med eremitkräftorna på stranden.
Precis bredvid oss på stranden fanns den här baren/restaurangen. Hur enkelt och mysigt som helst  och självklart en massa kulörta lampor som sig bör här i Thailand.
Anna-Carin och jag avslutade besöket med varsin cocktail skönt tillbakalutade i varsin solstol. Härlig avslutning på den stranddagen.
Jag valde klassikern Pina Colada. Mumsig var den och mumsigt var även det lilla bordet. Lagom slitet och vackert åldrad. Det hade gärna fått följa med hem.

Four islands

Igår var vi iväg på den första utflykten. Eftersom det fortfarande är lågsäsong så har vissa nationalparker i området ännu inte öppnat så vi fick skjuta på den utflykten som vi först sett ut till fördel för "Four islands". Så här såg upplägget ut för dagen:

08.30  Pick-up från resortet
09.30 Snorkling från Koh Ngai
10.30 Emerald Cave vid Koh Mook
12.00 Lunch, snorkling och avkoppling vid stranden på Koh Kradan
14.00 Snorkling vid Koh Chuek
15.00  Hemfärd och transfer hem till resortet
Här har vi kommit ombord på båten. Jag tror vi var runt 23 personer totalt. Sverige (10 st varav vårt sällskap var 8), Ryssland (7 st), Spanien (2 st), Italien (1 st), Thailand (1 st), Vietnam (2 st) fanns representerade på båten. Kul!
Här har vi kommit fram till Koh Ngai och ska snart hoppa i och snorkla. Tyvärr vart vi besvikna på snorklingen. Inte för att vi inte fick se fina fiskar. Det fick vi. I mängder. Nej, utan för att korallerna var helt täckta av några grön/grå alger som säkert är ett resultat av människans oförmåga att vara rädd om moder jord. Det var lite jobbigt att se faktiskt. Det andra smolket i bägaren var att det var ganska mycket yellow fish (brännmaneter) p g a av det kraftiga regnet dagen innan. Jag hjälpte italienaren att ta lite kor med hans undervattenskamera och i utbyte ska jag få några bilder av honom . Jag ska bara bli kompis med honom på facebook först.
Här har vi kommit fram till Emerald Cave eller Morakot Cave som den heter på Thailändska. Vi hade inga förväntningar någon utav oss när vi kom fram. Vi trodde nog alla att vi skulle simma in i en mörk stor grotta, vara där inne en liten stund och simma ut igen. Så vi bestämde att Tobbe skulle vara kvar med Meja på båten så skulle jag simma in först och komma och avlösa honom efter en liten stund. Tji, fick vi! På bilden vinkar Melker och jag hej då till Tobbe ombord på båten.
Här är nästa sällskap på väg in i grottan. Japaner förstås! Alla på ett långt led där man håller varandra i flytvästen. Gud så roliga de är! De använder både hängslen och svångrem!
Det visade sig att vi skulle simma genom grottor i ca 80 m, bitvis i totalt mörker, för att sedan komma till paradiset! Shit, vad fint det var! Vi simmade ut i en liten lagun med kristallklart turkost vatten och kom upp på en liten sandstrand och fann oss omgivna av höga berg och en otrolig grönska. Känslan var lite grann att stå inuti en krater för det var verkligen höga berg runt omkring oss. "Kratern" var uppskattningsvis ca 100 m i diameter och de omgivande bergen mellan 80 och 100 m höga men eftersom solen står så högt var det soligt och fint nere på stranden. Ingen av oss hade förstås kamera med sig så jag har lånat några bilder från Flickr bara för att ni ska få en känsla.
Till vänster i bild ser ni grottan som vi kom ut igenom.
Med denna bild får man en liten känsla av hur höga de omgivande bergen är. Stackars Tobbe som missade detta.
Vi far vidare till stranden på Koh Kradan. Här har vi lagt till med båten för ett stopp på två timmar.
Här hittade vi den vitaste sanden ni kan tänka er.
Det gick jättebra att snorkla från stranden här. Här ser ni Melker som utan svårigheter snorklade själv på egen hand. Vattnet är mycket salt så det är lätt att hålla sig flytande.
Tobbe i snorkelmundering.
Herrarna Unnebäck
Efter en liten stund dukades det upp en lunchbuffé i skuggan med chicken green curry, chicken tempura, stir fried vegetables, steamed rice, ananas och banan. Mums!
I strandkanten hängde en stock som tjänstgjorde som gunga.
Jag har sagt det förut, jag säger det igen. Grönskan här är magisk.
Liksom blommorna.
Här är vi på väg hem. Nöjda killar...
...men det tar lite på krafterna att simma och snorkla en hel dag...
...varpå alla tre killarna craschade på vägen hem. Meja sov också gott i sin vagn under hela hemvägen. Vi hade verkligen en toppendag. Så nöjda och glada.

Inga skrupler

Vi befinner oss i kopiornas förlovade land. I Thailand finns det inga skrupler om det går att tjäna pengar (vilket i och för sig kanske inte är en så konstig inställning om man är fattig och vill försörja sin familj). Här finns bl a ett stort urval av Lisa Rinnevuos alster - kopior förstås. Och minsann är det inte en Cassandra Rhodin också.

Melkers blogg

Melker har fått en egen blogg som han så smått har börjat uppdatera. Kika gärna in till honom och lämna en kommentar. Då blir han jätteglad!

Lägenheten

Är du nyfiken på att se hur vi bor här på Koh Lanta? I så fall kan du kolla på detta filmklipp.

Nytt namn på ljusslinga

Kvällens roligaste episod: Vi har ju goda vänner på besök de här två första veckorna på Koh Lanta: Fredrik och Anna-Carin, Oskar och Gustav. Efter middagen avslutade vi kvällen hemma hos oss. Medan de stora barnen kollade på film inomhus och Meja knoppat in för natten satt vi vuxna ute på balkongen med varsin öl. Fredrik tyckte inte att vår ljusslinga som vi lindat kring balkongräcket var tillräckligt uppseendeväckande så han tryckte på dosan tills han hittade en slinga som blinkade rejält och som skulle kunna framkalla ett epileptiskt anfall när som helst hos vem som helst. Nåväl, vi skrattade åt blinkandet en liten stund och kort därefter kommer två par förbi som också bor i huset och som är på väg hem för kvällen. Konversationen som följde:

Jag: Visst har vi mysigt?
Killen (svarar på rungande och sävlig göteborska): Har ni fixat den slingan häääääär?
Jag: Nej, den är med hemifrån. Det var bland det första vi packade ner.
Tobbe: Ja, vi tog den istället för välling.
Killen (på fortsatt bred och sävlig göteborska): Jag känner hon som äger lägenheten, Mona! Och det där är inte riktigt hon (syftar på den blinkande ljusslingan). Jag ska ta en bild och skicka till henne... Mona har fått kåtljus!

Tjejer färdiga för middag

Nu är Meja redo för middag ute. Den lilla söta kjolen från Me Too (danskt märke förstås, danskarna kan det där med barnkläder) har jag fyndat på sommarrean på Klädkammaren i Trosa. Jag bara älskar den.
Och där fick visst jag också vara med på en bild. Fredrik har fotat.

Badkillarna

De här tre killarna badar just nu från morgon till tidig kväll. Och om de bara fick skulle de gärna bada i poolen efter middagen också. Oskar, Melker & Gustav
Oskar
Melker
Och så Gustav

Titta mormor!

Jag kan resa mig upp alldeles själv utan något stöd!
Visst är jag duktig? Jag lärde mig det i förrgår och nu är jag en riktig fena som reser mig upp som ingenting hela tiden. Och jag vågade till och med gå ett steg på egen hand idag utan att kasta mig i mammas eller pappas armar. Det är inget mysigt att krypa på plattorna här. De är stickiga. Så det finns ganska starka incitament för mig att lära mig gå så det ska väl inte dröja så länge.
Nej, nu måste jag bada lite med pappa. Hej då så länge, mormor. Hälsa morfar!

Det thailändska köket

En solklar favorit så här långt: Stir Fried Prawns with Garlic, Black Pepper and Chilli

När man tittar in i de thailändska restaurangköken förundras man över hur man med så låg standard som knappt rinnande vatten kan laga så fantastisk god mat. Jösses vad vi frossar i underbara skaldjur, kötträtter och grönsaker här nere. Ingenting vi tagit in hittills har smakat det minsta illa. Tvärtom allt har varit gott. Men samtidigt märker man stor skillnad mellan de olika köken. En tumregel tycks vara att ju obetydligare stället ser ut, desto billigare och godare mat. Restauranger som ser trevliga och mysiga har högre priser och mindre god mat. Dessa helt ovetenskapliga iakttagelser baseras förstås bara på några få restaurangbesök under våra tre första dagar här så jag kommer ha en anledning att återkomma till ämnet längre fram.
En annan favorit: Stir Fried Beef with Oyster Sauce

Vi vaknade upp i paradiset

Nu är vi på plats i vår lägenhet på Koh Lanta. Flygresorna via Köpenhamn, Bangkok och Krabi gick alla långt över förväntan. Planen var i tid och transfertiden var perfekt planerad med tanke på förflyttningar och intag av måltider. Barnen har varit helt fantastiska under resan, speciellt Meja som inte sagt ett enda pip utan lugnt och stilla somnat i min famn, sovit merparten av flygtiden på två av brickborden och de korta stunder hon var vaken var hon idel solsken och vinkade, klappade händerna och lyste som en sol mot de medpassagerare som mötte hennes blick. Melker kollade på Toy Story 3 varpå han somnade gott och hur nöjd som helst. Underbara ungar!
Vi landade 17.45 lokal tid och när vi fått ut väskorna, monterat ihop Bugaboon och bokat en minibuss så hade mörkret fallit. Det mörknar runt kvart över sex här och fort går det. Nåväl, när vi kom till hotellet i Krabi (en hotellövernattning som ingick i resan) var det alltså mörkt och det gick inte att se så mycket av omgivningarna. Av den långa palmallén upp mot hotellet att döma misstänkte vi att det låg ganska isolerat och att närmsta granne inte låg inom synhåll. Vi installerade oss på hotellrummet, duschade och fräschade till oss lite och gick sedan ett varv ner till poolen. Vi kom dit strax efter åtta så något kvällsdopp hann vi inte med innan poolen stängde något som retade Melker. Vi åt middag i den folktomma restaurangen (det är fortfarande lågsäsong här) medan konferensende gäster höll till en trappa ned och åt buffé. Sen var det nattinatti för hela familjen. Halv tio sov vi som grisar hela familjen. Och klockan ett var vi alla klarvakna. Melker låg en timme och spelade Nintendo. Meja grövlade runt och klättrade över Tobbe och mig. Men så vid två somnade vi allihop igen och vaknade halv nio. Bra i fas på en gång. Härligt!

"Vi har hamnat mitt i paradiset" sa Tobbe när han drog för mörkläggningsgardinerna och tittade ut från vår balkong på sjätte våningen. Och minsann, det hade vi. Det är en speciell sorts grönska i Thailand och så dessa höga berg som ser ut som stora stenar som någon kastat dit bara på måfå. Och så är de dessutom helt belamrade av växter och grönska. Hur kan något växa på ett berg? Nedanför en grön lagun med små öar fulla med palmer och fikusträd. I balkonglådorna på hotellet blommar bouganvillan i allt från ljusrosa till mörklila färger. Hibiscus och papegojblommor var helst du tittar. Och så det gigantiska poolområdet som ett turkost smycke i allt det gröna. Melker var helt salig hela förmiddagen och var inte ovanför vattenytan mer än för att hämta luft då och då. Meja plaskade frenetiskt och jagade en alldeles för stor boll som var helt omöjlig att få tag på. Poolen, som var ungefär som en halv fotbollsplan hade vi helt för oss själva med två personer som ständigt passade upp på oss, gullade med Meja och i övrigt gick och putsade lite här och där.

Efter lunchen, som intogs vid poolen, var det dags att checka ut och invänta transfern mot Koh Lanta som vi beställt till klockan 14.00. Punktligt stod han där vår chaufför och hade nog jämt sjå med att lyfta in våra tunga väskor - yra resväskor, två pilotväskor, två ryggsäckar, Bugaboon och så min handväska :-). Bilfärden tog ca två och en halv timma inklusive två färjeturer. Väl framme mötes vi upp av förmedlaren som överlämnade nycklarna. Lägenheten är jättefin och större än vad vi förväntat oss. Jag tror både Tobbe och jag blev positivt överraskade och barnen verkar också ha funnit sig till rätta. Ikväll efter middagen har Meja krupit omkring och inspekterat varenda liten vrå, klättrat på trådkorgarna i garderoben och plockat ut de kläder vi precis plockat in.

Vi har hunnit spana in resortet vårt "residence" tillhör, varit ner och spanat in Klong Dau Beach och ätit en magiskt god middag för 87 kr inklusive färskpressad vattenmelonjos till Melker och ananasjos till mig. Och nu ikväll har vi packat upp allting och fått upp ljusslingan kring balkongräcket - en mycket viktig detalj!

I morgon ska jag ladda upp bilder och visar er lite men nu är klockan över midnatt så nu väntar kudden. Update! Nu också med bilder.

Just det, Ulrika, du ville ju ha en väderrapport. Kanonväder hela dagen, växlande molnighet men mest klarblåhimmel, 32 grader. Nu ikväll är det lite svalare. Endast 29 grader :-)

Puss på er alla!

Räkmacka. Sitter just nu och mumsar på en ...

img_0137 (MMS)

Räkmacka. Sitter just nu och mumsar på en räkmacka på Arlanda. Vi ser gaten från restaurangen och planet har precis taxat in. Skönt, då avgår vi nog i tid. Meja börjar bli trött men hon får bita ihop till vi kommer ombord på planet.

Nu sitter vi på tåget upp mot Arlanda. Det...

img_0134 (MMS)

Nu sitter vi på tåget upp mot Arlanda. Det hade kunna slutat med ett missat tåg för trots att vi beställt en minibuss så kom det bara en vanlig bil. Men tack vare snälla grannar som kunde rycka ut med kort varsel så gick det bra. To be continued.

We're off

Om fyra timmar kommer taxin och hämtar oss. Vi åker direkttåg från Vagnhärad till Arlanda. Klockan 20.20 går planet mot Köpenhamn och vidare mot Bangkok och Krabi. I Krabi sover vi på hotell en natt innan en transferminibuss tar oss den sista biten till Koh Lanta.

Där väntar tre månader med sol, värme, kritvita stränder, vajande palmer och framförallt kvalitetstid med familjen. Och det kunde inte kommit lägligare. Tobbe hade tid hos läkaren igår och fick medicin mot högt blodtryck och regnet öser ner i takt med löven från träden här hemma i Trosa. Självklart kommer jag dokumentera vår resa här på bloggen. Hoppas du vill följa med!?

Jobbig dag

Usch, jag har haft en tuff dag idag och känner mig helt tömd på energi. Jag återkommer förhoppningsvis i morgon med mer energi. Happy Friday heter det ju! Fem dagar kvar!

Blafre

Jag är barnsligt förtjust i de fina mönstren och produkterna från norska Blafre. Några nyheter för i år är bl a termosar, notisblock, ritblock och vimplar. Fint!

Finaste killen

Jag älskar det där sneda leendet, de fåtalet fräknar, de bruna ögonen och det rufsiga håret.

Tio ting 101010

Inspirerad av bästa Nilla over at Tankebubblor listar jag ikväll tio fina ting som jag gillar lite extra mycket just nu, detta magiska datum. Av någon anledning drogs jag till den gråsvarta skalan - med ett undantag. Nu ska vi ta en sen kvällsfika här. Sussa så gott, bästa bloggisar. Ny vecka imorgon och nio dagar kvar till avfärd!

1. Den svarta Eames plastic side chair DSW finns hos bl a Nordiska Galleriet.
2. Klassiska bestiken Focus de Lux från Scandinaviandesign.com.
3. Tray coffee table från danska Hay finns hos Finnishdesignshop.com.
4. Pläden Crux i design av Pia Wallén finns hos Urbanliving.se.
5. Ärtgröna Slip-in i design av Pia Wallén finns hos Urbanliving.se.
6. Önskeväskan just nu Alexa från Mulberry.
7. Golvlampa Signal SI 433 från Urbanliving.se.
8. Airliner från Playsam finns hos Urbanliving.se.
9. Betongljusstaken av Tove Adman finns även den hos Urbanliving.se.
10. Skrivbordslampan Bolero finns - Urbanliving.se.

Dagens inspiration

Jag skulle gärna ha en tavelvägg med några av alla vackra omslagsbilder från ELLE mat & vin. Det skulle fungera som härlig och välbehövlig inspiration i vardagens matlagning.

Fin liten lya

Ibland ser jag fram emot när jag får hjälpa Melker och Meja inreda sina första lägenheter. Om jag nu får det förtroendet. De tycker väl antagligen att det ska bli så skönt att flytta hemifrån så de inte vill se mig på ett halvår, men kanske kan jag locka med mina pengar i varje fall och få lite inflytande. Nåväl, till Meja skulle jag gärna hjälpa henne att inreda likt denna söta etta som just nu är till salu i Göteborg via Stadshem. Jag älskar den lila mattan och det svarta skrivbordet och s å ljuset förstås. Vansinnigt vackert!

Dagens inspiration

Petra Bindel heter den duktiga fotograf som tagit dessa inspirerade bilder. Styling av Lotta Agaton, vem annars?

Pink Project

Hemmariket och Design och Inredningsbloggen har startat en kampanj i samband med Rosa Bandet 2010 - Pink Project - där de utmanar andra bloggare att göra ett kollage som visar deras rosa inredningsstil. Detta är mitt bidrag. Eftersom jag är ganska ombytlig av mig har jag bestämt mig för ett hem med lugn bas där istället detaljer och textilier tillåts skifta efter årstider och trender. De flesta väggar är vitmålade. På golvet ligger ekparkett och möblerna är grå, vita, beige, bruna, svarta eller träfärgade. Istället är det inredningsdetaljerna som sätter färgen.

Mina rosa favoriter just nu är: Fatboy Junior från Fatboy.se. Kusmi-te, kuddar och pläd (House Doctor) samt bastväska (Tine K) kommer från Inreda.com. Muffinsformar, bakform och ljuslyktor kommer från Åhléns. Glasasken Vitriini (Iittala) finns hos Fabriksbutiken. Den blommiga skålen (Pip Studio) finns hos Favoritsaker.se. Den lilla söta ekorrhängaren hittar du hos House of Hedda och den fina buketten hos Euroflorist.se. De rosa bandet, i år i design av Liselotte Watkins, finns hos bl a Lindex.

Kräftskiva hos Henric

I lördags var vi på en supertrevlig kräftskiva hos Henric. Med god hjälp av dottern Julia hade de fixat till det jättefint med girlanger, lyktor, hattar, haklappar, servetter, sånghäfte och så en massa god mat förstås. Bl a bjöd de på en fantastisk Västerbottenpaj toppad med kantareller och spenat som jag bara måste få receptet på (note to self and Henric). Här kommer lite oredigerade snapshots från kvällen.
De vanliga lampskärmarna hade monterats ned och ersatts av traditionella lyktor.
Girlanger i taket och hattar och haklappar på gästerna. Ska det vara så ska det!
Torbjörn, Anna-Carin och Henric förser sig av kräftorna...
... liksom Fredrik, Sara och Elvira.
Nu för tiden slåss vi även med barnen om kräftorna men i lördags var de nog mer angelägna om att leka för de flesta försvann efter att ha mumsat upp sina grillade hamburgare.
Syskonen Cederqvist & Karlsson - Elvira och Bus-Alfons.
Och sist, en pajas som det är stört omöjligt att fånga på bild utan grimaser och busiga påhitt.
Henric, tack för en supertrevlig kväll. Du är den bästa värden man kan tänka sig. Vi ses i Thailand ;-)

Dagens inspiration

Lotta Agaton och Pia Ulin har gjort det igen. För Elle Interiör har de stylat och fotat den här makalöst vackra våningen på Kungsholmen i Stockholm (som vi av naturliga skäl sett i flera liknande sammanhang förut). Så enkelt, så vackert, så personligt, så harmoniskt. Jag vill flytta in på en gång! Vill du också se mer? Kika in hos Lotta som visar fler bilder.

Favoriter hos Åhléns

Jag sitter just nu fast i bilkö på väg hem från jobbet. Det är tydligen en lastbil som har kört in i räcket och krockat med en personbil runt avfarten i Vårby tidigare idag. I brist på annat har jag slösurfat runt på Åhléns hemsida en stund där jag hittade mycket fint.

Bolagret i ny kostym

Jag har svårt för oinspirerade butiker - oavsett om det gäller dagligvaror eller inredning. Jag tycker om att handla i butiker där man exponera varorna på ett vackert och inbjudande sätt. Bolagret och Rusta har därför inte varit några favoritbutiker. Men nu har båda butikskedjorna på kort tid profilerat om sina butiker och har satsat mer på snygg exponering. När jag var i Skärholmen förra veckan besökte jag Bolagrets nya butik som numera finns inne i gallerian och vilket lyft säger jag bara! Här kommer en bildkavalkad från Bolagrets Facebook-sida.
Den nya grafiska profilen har en varm solgul nyans.
Förvarignsboxar i roliga och glada färger.
Ruffa detaljer.
Stålkorgar i olika storlekar och bra priser!
Pedalhinkar i högt och lågt. Två vita i den större storleken hade gärna fått flytta hem till mig och tagit hand om Mejas alla blöjor.
Skomakarlampor i pigga och glada färger. Jag funderar på en rosa över Mejas lilla bord så småningom.
På nedervåningen hittar man möbelutsällningen.
Sammetskuddar i härliga färger.
Och så hyllkonsoller i glada färger. En nyhet är att du nu kan köpa både väggfärg och snickerifärg i ett tiotal nyanser, bl a i dessa glada färger.

Premiärtur

Dagens Smula

Visst är jag söt i min nya mössa från Lindex? Den är lite stor men det är bara bra. Då kan jag ha den i vår också.
Nej mamma, nu får du sluta ta kort på mig. Du har ju redan tag 37 bilder på mig när jag sitter i min vagn med min nya mössa. Det räcker!

Mitt jobb!

Jag kom just på att jag fick en fråga bland kommentarerna häromdagen om vad jag jobbar med. Jag arbetar som forskare och konsult på ett företag som heter WSP. Det är ett globalt analys- och teknikkonsultföretag som strävar efter att bygga och utveckla ett hållbart samhälle. Lite beroende på vilket affärsområde man tillhör så arbetar vi med de flesta delar av svenskt näringsliv så som bostäder, energi- och klimatfrågor, trafik och transporter, handel, hälso- och sjukvård, industri, fastigheter, telecom mm. Våra största kunder är Trafikverket, Stockholms stad, SLL, Alstrom, Volvo, Ikea, Skanska, SL och NCC.

Jag själv arbetar på ett affärsområde som heter Analys & Strategi och som tillhandahåller kvalificerade analyser, strategisk rådgivning och forskning inom samhällsutveckling. Mina kärnområden är tjänsteutveckling, strategisk kommunikation i stora infrastrukturprojekt och kvalitativa marknadsanalyser. Som exempel kan jag nämna att jag just nu håller på med en analys av 430 idéer som vi genererat genom att engagera människor i övre medelåldern i ett projekt som heter "Kunddrivna tjänster för äldre" (och som finansieras av Vinnova) och som syftar till att utveckla metoder för att involvera kunder tidigare och djupare i utvecklingsprocesser än vad som brukligt är samt generera nya idéer om framtidens äldreomsorg. Ett annat projekt handlar om hur vi får bilpendlare i Mälardalen att parkera bilen och istället åka kollektivt till jobbet/skolan. Vid sidan om detta så skriver jag just nu en vetenskaplig artikel tillsammans med en f d kollega där vi analyserar de olika typer av resegarantier som trafikhuvudmännen i Skandinavien erbjuder sina kunder. Det var lite grann om vad jag ägnar mina vardagar åt. Fråga gärna mer om det är något ni undrar över.