Men allvarligt...

... vad lätt man blir hemmablind. Denna gång gäller det vårt vardagsrum. Det ligger på nedre botten i anslutning till köket som tillsammans med resten av nedervåningen väntar på vårt omhändertaganden. Planen från början var att vi skulle gjort kök och vardagsrum förra sommaren, sedan var planen denna sommarn men det står fortfarande helt orört. Alla val är egentligen gjorda. Vi vet precis hur vi vill ha det men sedan är det stopp. Jag tror det är kontakten och beroendet av hantverkare som gör oss så ovilliga att dra igång detta projekt. Inte nog med en överhettad byggmarknad och priser därefter så tycks många hantverkare vara i total avsaknad av yrkesstolthet. Vi hör alltför många historier om hantverkare som spräcker både tidsramar och ekonomiska ramar och som dessutom gör ett taffligt jobb. Naturligtvis finns det jätteduktiga hantverkare men var hittar man dem och får dem att prioritera en liten privatbostad i dessa tider? Nåväl, nog om detta.

Det var ju vardagsrummet som lämnade en hel del att önska och då menar jag inte om golv och tapeter - utan möbler och detaljer. Ena halvan av rummet är väl okej, bortsett från att det saknas belysning, några kuddar och ytterligare några illustrationer:

Men andra halvan av rummet - allvarlig talat - det är ju en katastrof! IKEA-hyllan, stereon från tidigt 90-tal och resten av prylarna är ju bara så trista.

Nej, här behövs ett sideboard i teak eller kanske två svarta Linnarp från IKEA. Jag har visat älsklingen några fina teaksideboard från Blocken men här krävs nog lite mer bearbetning. Har du andra tips på vad som kan passa? Det bör vara en förvaringsmöbel som sväljer proslin, glas, servetter, ljus o dyl.  

Kommentarer
Postat av: Diana

Ja visst kan man bli hemmablind ibland! Det bästa sättet att se över sitt hem är just att fota så man ser allt i "platt" format :)

Tycker att eran soffdel ser jättemysig ut, men kan hålla med dig om att lite mer mysbelysning och kanske något mer på en stora väggen skulle vara en god idé :) Eftersom den hörnan ser så ombonad ut så - ja, den andra delen ser lite tom ut. Jättehäftiga stolar som står invid väggen! :D



Jag röstar också på ett gammalt sideboard. Var ni inte överens för ett tag sedan att ni gillar formspråket från 50 och 60-talet!? ;) Jag gillar de svarta Linnarp skåpen jättemycket också men de är ganska så skrymmande med sin höjd. Kanske något mitt emellan Lack och Linnarp torde passa (typ 50-tals sideboard i teak ;)) Äsch då, att stereon är från 90-talet gör väl inget!? Kommer det ljud ur den så fyller den ju sitt syfte :) Men de stora högtalarna på golvet kanske ni bara kan byta ut mot ett par små som sitter på väggen?



Hantverkare kan verkligen vara ett gissel. Jag har en bra elektriker ;) och en bra snickare som jag kan rekommendera. Dock vet jag inte hur sugna det är på resvägen till er eftersom båda bor här i Sthlm (dock söder om stan så det är ju åt rätt håll ändå). Ska fråga dem och se vad de säger.



KRAM

2008-08-26 @ 10:38:38
URL: http://dianajonsson.blogspot.com
Postat av: susihus

Visst kan det vara så att man går omkring hemma och ser inte det som behöver göras. Ibland kan det vara bra att fota lite och titta på det genom ett annat öga...Soffhörnan tycker jag ser skön och inbjudande ut. Ha en härlig dag.KRAM

2008-08-27 @ 14:50:37
URL: http://susihus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0