Granit dukar upp till påskmiddag

All time favorite Granit dukar upp till påskmiddag. Det är fascinerande hur man med relativt enkla medel kan få ett så fint och effektfullt resultat.
Min favoritdukning - vitt och enkelt. Jag gillar ranunkler i en rad av enkla glasflaskor och vårigt gröna lökar i betongljuskopp. Och så gillar jag bordet jättemycket. Ett rubust träbord - vitt eller grånat trä står högt upp på önskelistan.
Vårt eget påskbord kommer mer gå i denna stil. Med ett urgammalt IKEA-bord i björkfanér som redan för tio år sedan hade sett sina bästa dagar så gör man det bästa av situationen och lägger på en naturfärgad duk och dukar med enkelt basporslin. Jag blir dessutom riktigt sugen på att färga ägg när jag ser den stora degskålen (som är en nyhet och ska spanas in vid nästa besök) fylld med de vackra äggen. Undrar om Melker vill hjälpa till? Och undra hur man får till den där turkosa färgen?

Kommentarer
Postat av: Granit

Färga ägg naturligt

Grunden är vatten och en skvätt ( ca: 2 msk/1 L vatten) vitvinsvinäger

eller ättika. Låt din blandning koka upp och småputtra i

drygt 30 minuter innan du kokar dina ägg. Om du vill göra

schyssta mönster på äggen kan du klä in dem med gummisnoddar

(för fina ränder), i kålblad för att få marmoreringar eller

lägga emot andra blad och blommor slätt emot och sen trä en bit

nylonstumpa eller folie runt. Bara fantasin sätter gränser.

Så här färgar olika grejer:

Gult lökskal- gul

Rött löksskal - brunröd

Rödbetsjucie - rosaröd

Rödbetor - lilaröd

Blåbär - ljuslila

Rödkål med hela blad- lila

Rödkål med hackade blad - blått



Ha en fin kväll!

/Granit

2012-03-28 @ 17:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0