Se vardagen: Sportlovet

Förra veckan var Melkers vecka. Inför sportlovet gjorde vi tillsammans upp en lista över veckans aktiviteter:

Måndag: Simhallen
Tisdag: Skridskor och Loppis
Onsdag: Skidor och stjärtlapp i Lida
Torsdag: Wilmer och Edwin
Fredag: Busfabriken med Wilmer och Edwin
Lördag: Bus med Svante och Lisa
Söndag: Slappa och kolla på OS


Måndag. Melker går just nu Simskola 2 under 8 veckor. Under kursen finslipar han på bröstsimmet, och lär sig bl a ryggsim och att dyka från kanten. Han tycker det är jätteroligt när han väl är där men han har gjort fullständigt klart för oss att när kursen är slut så är den. Det blir ingen mer simskola. Okej, vännen, det är antecknat.

Tisdag. Vi drar till Nyköping och Rosvalla. Vi har turen att springa på Oskar som går på Hockeyskola denna vecka. Efter sitt avslutade pass hade han inga problem att återigen snöra på sig skridskorna och lira lite hockey med Melker och lära honom några trick. Tack, Oskar, you made Melkers day. På vägen hem stannade vi till hos Öppen hand och fyndade några små pärlor. Melker köpte ett oöppnat pussel, fem Kalle Anka-tidningar och en bok om rymden för 30 kr. Den ungen älskar loppisar.

Onsdag. För knappt ett år sedan var jag med och gjorde ett jobb på uppdrag av Botkyrka kommun. Under en workshop bad vi kommunpolitikerna och tjänstemännen att välja ut kommunens smultronställen och flera nämde då Lida. Diana har också pratat varmt om Lida så idag när solen lyser från klarblå himmel och termometern visar på minus fem åker vi dit. När vi kommer dit är det galet mycket barn där men efter ca 45 minuter åker fyra överfulla bussar därifrån och vi blir kvar tillsammans med ett 20-tal andra. Melker åker slalom och stjärtlapp, leker i borgen. Vi äter en god lunch på värdshuset och fikar i en snödriva. Vi tittar på det stora fågelbordet där både fåglar och kaniner mumsar med frisk aptit. Dagen avslutas med ett snabbt IKEA-besök för att köpa lite ljus och några nya dra-på-lakan till Mejas spjälsäng. En toppendag.

Torsdag. Äntligen har de kommit hem: Bästisarna Wilmer och Edwin som spenderat en vecka på Gran Canaria. Dagen är avsedd för lek och bus med de två efterlängtade killarna. Men först på förmiddagen händer det något jättekul, spännande och smickrande som jag kommer berätta mer om lite längre fram (vilken cliffhänger, inte sant?). Medan killarn bygger med Star Wars Lego ger det mig lite tid för avkoppling. Med senaste numret av Residence och ett par cerisa mysbyxor sträcker jag ut mig på sängen. Vardagslyx.

Fredag. Lyckan är total när Wilmer och Edwin utan större övertalning hänger med till Norrköping och Busfabriken. I tre timmar springer de runt som tokar. Jag och Meja parkerar oss vid ett bord och sedan ser vi dem knappt. Vi ett tillfälle blir jag nästan lite orolig och letar reda på dem. Då ligger de och pustar i bollhavet. Här har jag med stor möda lyckats fånga Wilmer på bild. Han är svårflirtad den killen. Efter lekstunden köper vi varsinn milkshake och sätter på en film i bilen och jag springer in på Nordik och köper några bokstäver för att avsluta mitt bokstavsväggsprojekt (resultatet får ni se en annan dag). Lugn fredagkväll utan tacos men med Let's dance och OS. Jag sitter uppe och kollar på Curling-finalen och kan inte tro att det är sant när kanadensiska kaptenen missar sin sista sten. Vilka idrottskvinnor de är!

Lördag. Nej men, se där. Jag lyckas lura honom en gång till. Wilmer (och Melker) är helt inbegripna i något spel när jag passar på. Ser ni den här killens ögon? Han kommer bli ett åtråvärt byte bland tjejerna en vacker dag. Sötnosen. Det regnar ute och är plusgrader för första gången sedan mitten på december så vi spenderar merparten av dagen inomhus och förbereder kvällens middag med finaste Kajsa och hennes familj (Jocke och barnen Svante och Lisa). Barnen har inte träffats så många gånger men de har jättekul tillsammans. Till en början är Melker lite orolig när Svante (som är några år yngre) plockar fram massor av leksaker. Melker surnar till lite i rädsla för att han ensam ska få städa upp allting men när jag lovar att städa så är allting frid och fröjd. Vi har en lugn och mysig kväll och vid 11-snåret skjutsar jag hem gästerna. Tack för en fin kväll, go' vänner!

Söndag. Det snöar igen och det är perfekt kramsnö så på förmiddagen går Melker och jag ut och gör en snögubbe. Snön är så blöt och tung att vi knappt orkar lyfta upp den andra bollen på den första, men med gemensamma krafter lyckas vi till slut. Vi slappar under dagen och hämtar mat från Thai-vagnen. Melker har lite söndagsångest för att skolan drar igång igen men ser samtidigt fram emot att träffa alla kompisar.

Summasumarum: Vi har haft en jättefin sportlovsvecka med många roliga aktiviter och vackert väder. Nu ser vi fram emot påsklovet då vi far till Idre med massor av kompisar. Det är bra att ha något att längta till.

Kommentarer
Postat av: Nilla

Härlig vecka ni har haft!

2010-03-03 @ 16:04:31
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: Mrs. b

Ser ut som ni haft en härligt fartfylld sportlovsvecka!

2010-03-03 @ 19:35:12
URL: http://mrsbandco.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack själv goa vänner...hoppas inte att mattan blev alltför bränd :-) Klackarna i taket, såklart!

kram kajsa

2010-03-04 @ 14:24:48
Postat av: Familjen W

Åh vilket härligt sportlov ni har haft!

Jag älskar bilden på dina fötter, ett så mjukt och fint ljus och härliga färger i hela bilden, det cerise som sticker ut i den annars mjuka färgskalan!

2010-03-10 @ 10:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0