Tema Fåtöljer - Ägget

image22

























Det finns verkligen en uppsjö av grymt snygga fåtöljer i alla olika prisklasser. I några dagar framöver tänkte jag köra ett tema på bloggen med mina favoritfåtöljer. Som grund kan man säga att jag gillar ganska nätta fåtöljer och i många fall går form före funktion, d v s det behöver inte vara en skön läsfåtölj för att jag ska falla som en fura. Jag gillar fåtöljer som är vanligt förekommande i offentliga miljöer och som i sig själva utgör ett vackert stilleben: fåtöljer där ägaren anpassar rummet till fåtöljen och inte tvärt om

Först ut är en riktigt klassiker och en dyr sådan: Ägget är designad av den danske arkitekten och formgivaren Arne Jacobsen och presenterades första gången på utställning i Paris 1958. Fåtöljen gjordes för SAS-hotellet i Köpenhamn, vars exteriör och interiör Jacobsen arbetade med mellan 1956-61. Då liksom nu tillverkas den av Fritz Hansen.

Ägget har blivigt ett signum för skandinavisk formgivning i hela världen och anses vara en av milstolparna i utvecklingen av modern möbelkonst. Fåtöljen finns att få i tyg eller i läder och har både vipp- och snurrfunktion. Till fåtöljen finns också en fotpall. Trots sin förvånansvärda storlek väger fåtöljen bara 18 kilo!

Vi skulle gärna ha en röd eller orange Ägget här hemma. Men prislappen är minst sagt avskräckande så om vi inte vinner på någon lott (vilket är omöjligt eftersom vi aldrig spelar) eller ärver någon rik gammal moster vars existens vi inte känner till så får inköpet av Ägget vänta tills Melker flyttat hemifrån. För en sak är säker, vi, och fler med oss, kommer tycka att den är lika vacker och åtråvärd om femton år som den är idag.

Kommentarer
Postat av: Pernillla

Ägget fotöljen är så klassiskt snygg! Men jag håller med om att prislappen är lite väl bra. Jagh ar däremot hittat en liten förnyas ägget fotölj på Ikea som jag faktiskt kan tänka mig.. Den är så söt. Kolla här: http://www.ikea.com/PIAimages/68246_PE182398_S4.jpg
Jag kan riktigt se den bredvid vår nya kamin! :D
kramen!!

2007-05-02 @ 08:41:52
URL: http://www.perlan.org
Postat av: tina

Håller med...den är en möbel som alltid kommer att stå i focus!! Dyr i inköp...men den som väntar på något gott......:)
Ha en bra dag...
Kram Tina /

2007-05-02 @ 09:26:38
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Frida

Den och svanen är drömmöbler på min önskelista!

2007-05-02 @ 12:03:37
URL: http://www.cultdesign.blogg.se
Postat av: Johanna

Kul att du ska köra ett tema och visa dina favoritfotöljer! Jo, du undrade hur jag sparar bilderna från Kviks hemsida. När jag såg en bild jag ville ha så tryckte jag på PrintScreen-knappen på datorn (PrtSc står det som förkortning på min dator). Sen kopierade jag (genom att trycka Ctrl och C). Då kopieras allt som visas på dataskärmen. Sen gick jag in i Paint och klistrade in. Sen får man redigera och klippa ut själva bilden och spara, för man vill ju inte ha med hela dataskärmen. Det går säkert att göra på ett enklare sätt, men så gjorde jag i alla fall. Hoppas du förstod, annars får du fråga igen.

2007-05-02 @ 15:02:15
URL: http://inredning.webblogg.se
Postat av: Bodil

Pernilla, Tina och Frida: Mmmm, visst är det en drömmöbel. Vilken tur att det är fritt att drömma hur mycket man vill och om vad som helst. Och Pernilla, den nya Ikea-fåtöljen var en nyhet för mig. Den kan kanske platsa som en ny favorit i den lite lägre prisklassen.

Johanna: Ahha, PrintScreen, att jag inte tänkt på det. Nu kan jag påbörja ett inlägg om vårt framtida kök. Tack snälla du för tipset.

2007-05-02 @ 19:33:42
URL: http://gladjeamnen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0