Arbetsplats/Gästrum: Grund och Möbler

Vi fortsätter med mina tankar kring arbetsrummet. Eller egentligen är det ett kombinerat arbetsrum/gästrum och det är i att få till de dubbla funktionerna som den stora utmaningen ligger. Rummet är ganska litet och avlångt. Idag fungerar rummet som gästrum. Vi har två relativt oanvända 70-sängar därinne som man sover ganska bra i och eftersom jag själv värdesätter högt att sova bra så vill jag naturligtvis att våra gäster ska sova så bra som möjligt. Så min förhoppning är att vi ska kunna behålla sängarna och samtidigt tränga in en kreativ och praktisk arbetsplats där inne. Lösningen för sängarna blir ett sängskåp i ena änden av rummet och en liten kontorsdel i den andra. Väggar och tak blir förstås vitmålade och på golvet lägger vi ett vitmenat ekgolv. Jag har läst mycket gott om detta golv så det måste jag spana in IRL. När det gäller kontorsdelen av rummet har jag tänkt mig en grundmöbler likt detta. 
Working space inspiration
Mot ena långväggen vill jag ha 128 cm vita höga Beståskåp med dörrar bakom vilka man kan gömma allsköns saker. Ovanför skåpet sätter vi upp vita konsollhyllor (Elfa) för böcker och vackrar saker. Mot långväggen mittemot ställer vi ett ganska nätt skrivbord på benbockar Lerberg från IKEA (jag skulle förstås hellre haft dessa men här går vi på budgetalternativet). Vad det gäller bordsskivan är jag fortfarande lite osäker. Kanske blir det en grå/vit vändbar Numerär från IKEA eller så skruvar jag ihop några brädor som sedan får en bets med någon grå nyans. Medan det mesta i rummet är budgetlösningar så vill jag satsa lite extra på en snygg stol. Just nu drömmer jag mest om Eames plastic chair DSW i svart men även About a chair från Hay är en het aspirant. När sängarna är infällda i sängskåpet vill jag ha en enkel läshörna i den andra delen av rummet. Ett litet brickbord och en naturfärgad Storsele tänker jag mig. När det gäller belysningen kan jag nog plocka fram några saker ur gömmorna: arbetslampan från ClasOhlsson och glödlampsslingan från Granit. Skrivbordslampan är lite knepigare. Det finns ju så många fina men favoriten (förutom all time favorite Bestlite) är denna goding från House Doctor. Vad tror ni? Kan det fungera?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ungefär som jag skulle vilja göra ett extra rum! Låter hur bra som helst! Eames stolen i svart står också på min önskelista....Hoppas helgen varit toppen! kram :- )

2012-02-06 @ 08:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0