Kv. Fiskpigan: Bu eller bä?

233012-49


Trosa befinner sig i en intensiv tillväxtperiod. Här byggs det nytt och renoveras som aldrig förr. Ett av de mer omdiskuterade projekten just nu är kvarteret Fiskpigan. Precis i utkanten av den gamla kåkstaden med små pittoreska trähus med upp till 300 år på nacken, granne med Bomans och i direkt anslutning till hamnplanen färdigställs just nu den centralt placerade bostadsrättsföreningen Fiskpigan med starkt moderna förtecken både vad avser arkitektur och färgval. Många är de som har gruffat över nybyggnationen med argument som att det inte passar in i den befintliga miljö.

Torbjörn och jag tycks befinna oss i den starka minoritet som högljutt klappar händerna av lycka och förtjusning när vi ser kvarteret växa fram. Alla val är noggrant gjorda, alltifrån fönstersättning och färgval till offentliga möbler på innergården och växtstöd för clematis. Generellt kan man säga att vi båda gillar tanken om att hus som byggs idag ska vara ett tydligt tidsdokument och spegla den arkitektur, byggtradition, material och livsstil som är i ropet just nu. Därmed inte sagt att privatpersoner som bygger sitt eget drömhus inte ska få bygga hur de vill (med vissa reservationer). Självklart ska de få det men vad gäller större byggnationer och offentliga platser anser vi båda att det är roligt och spännande med lite nytänkande. De mest lyckade projekten lyckas också få något modernt att passa ihop med det befintliga. Det har man lyckats med i kvarteret Fiskpigan bl a genom att bygga husen precis intill gatan och i linje med befintlig bebyggelse.


Kommentarer
Postat av: Anna

Jag håller med er, kvarteret ser jättefint ut.
Du verkar mycket förtjust i din nya kamera, den(du)tar bra bilder också! En sån kamera skulle jag vilja ha på morsdag...
Kram
Anna

2007-05-22 @ 22:28:05
Postat av: Diana

Vi gick förbi där häromveckan, tvillingmamman och jag och jag vet inte riktigt vad jag tycker om dem. kan inte bestämma mig riktigt. Just nu är det bara så himla rörigt med byggarbetsplatsen runtomkring, men jag gillar det lådaktiga. Man blir lite skadad av att bo i en 60-tals låda ;)

2007-05-22 @ 22:45:14
URL: http://www.vardagsgladje.blogspot.com
Postat av: Karin

Jag håller med dig. Jag tycker de var snygga och coola också. Men det är i och för sig svårt att uttala sig då man som jag inte sett omgivningen.

2007-05-23 @ 07:49:21
URL: http://hemochliv.blogg.se
Postat av: tina

Bilderna tilltalar mej mycket..det ser genomtänkt ut!
Tina / :)

2007-05-23 @ 08:03:21
URL: http://tinaminastina.blogg.se
Postat av: Vicky

Har sett dom några gånger och tycker dom är jätte snygga!

2007-05-23 @ 15:24:40
URL: http://tvillingmamma.blogg.se
Postat av: Angelica

Jag tycker att det är lite tråkigt att man bygger bort det pitoreska ur Trosa. Det känns som att 08:orna och badjävlarna, har fått tagit över samhällsbyggnadskontoret. Jag tycker att är lite synd faktiskt. Det var bättre förr! ;) Säger jag som är 23. Men Trosa är inte min barndoms Trosa längre utan det är något helt annat. Det tycker jag är synd, för Trosa är blir lite som Åre. överexploaterat.

2007-05-23 @ 21:23:48
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Barbro

Känner inte till Trosa, men rent generellt tror jag inte på att allt ska stanna upp och vara statiskt. Alla städer måste förändras och hänga med i utvecklingen. Ser fint ut på bilderna. Fin blogg och välskrivna texter, återvänder gärna!

2007-05-23 @ 21:47:07
URL: http://www.barbros.blogg.se
Postat av: Angelica

Shit nu känner jag mig så negativ i min kommentar. Det var inte så det var menat. Utan när det byggs bostäder i Trosa så byggs det för de som har en stor plånbok och på ställen jag aldrig trott att man skulle bygga på när jag var yngre. Jag tycker att det är bra att Trosa utvecklas men jag vill att det ska vara för alla. Och även att man ser till att värna om det pittoreska, den lilla stadskänslan. Det är Trosa för mig.
Jag tycker att husen ser häftiga på bild, jag har bara sett betongfundamenten i verkligheten. Och funderar på om de platsar in i omgivningen. Visst är det som ligger på Rökeriets tomt? Eller är jag ute och cyklar?
Jag är nog allt för mycket sörmlänning i mitt hjärta, för att det ska vara bra för mig själv, att bo nån annanstans av Sverige.

2007-05-23 @ 22:39:01
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Bodil

Det är kul med arkitektur. Det framkallar olika känslor hos olika människor. Tack för alla kommentarer.
Och Angelica, jag förstår vad du menar. Det är i och för sig inget unikt för Trosa men mycket av det som byggs idag är dyrt och inget för en barnfamilj med två låga inkomster. Fiskpigan är absolut inget undantag. Det blir en dyr historia att köpa sig en av de 17 lägenheterna. Riktigt dyr. Men Trosa är unikt på ett sätt och det är att det byggs många nya hyresrätter också. Till och med privata jättar som JM har gjort förfrågningar om att bygga hyresrätter och det är ganska unikt. Men om Trobos (allmännyttans) nya lägenheter blir billiga vet jag inte, för en trea får man ge ca 8 500 kr tror jag.
Jag håller också i grunden med dig om att man måste vara extremt varsam och inte förstöra de pittoreska centrala delarna av Trosa. Men jag tror också att chansen är minimal. Dessa områden är hårt reglerade i detalj- och översiktsplanerna.
Fiskpigan ligger inte på rökeriets tomt. Den bebyggdes för några år sedan med ett antal flerbostadshus i en mer traditionell och skärgårdsinspirerad byggnadsstil. Fiskpigan ligger i kvarteret innan (från torget sett) där det förut fanns en tråkig liten villa från 1930-talet, en liten skogsdunge, en brun pizzeria och en sliten minigolfbana.
Generellt tycker jag att alla ställen i centrala Trosa som man byggt på de senaste åren har varit de tråkigaste platserna som dragit ner det totala intrycket. Rökeritomten, Fiskpigan, de gamla sjöbodarna och nu ICA Trosa torg har enligt mig alltid varit fläckar i solen om du förstår vad jag menar. När man byggt om vid ICA Trosa torg så är det egentligen bara en central del kvar som jag tycker är direkt tråkig och det är den stora gräsplanenen nere vid hamnen som inte inbjuder till någonting, det är bara en jättestor tråkig gräsmatta som fungerar som tivoliplats en, max två gånger om året...

2007-05-23 @ 23:30:50
URL: http://gladjeamnen.blogg.se
Postat av: Catojohanna

Wonderful and informative web site. I will recomend this site... Excelent work

2009-03-24 @ 10:55:40
URL: http://catojohanna.myblog.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0