Vår i Trosa - Del 1

Angelica bad mig häromdagen att visa några bilder ifrån Trosa. Hon är själv uppvuxen i närheten men bor nu en bra bit bort och vill stilla sin hemlängtan något. Som marknadsförare är jag mån om att tillgodose mina kunders önskemål så därför kommer här lite dagsfärska bilder från vår lilla kustpärla.

För er som inte känner till Trosa så ligger det ca 7 mil söder om Stockholm. I kommunen, som består av tre samhällen: Trosa, Vagnhärad  och Västerljung, bor drygt 11 000 personer. Ca 6 000 av dessa bor i Trosa tätort. Trosa är känt som stad sedan 1300-talet och är därmed en av Sveriges äldsta städer. Staden erhöll stadsprivilegium av kung Karl Knutsson Bonde år 1454. Vid den tiden var Trosa en betydande handelsplats, inte minst tack vara den stillsamma Trosaån som vid den tiden fungerade som en viktig båtförbindelse mellan Mälaren och Östersjön. Trosaån utgör även idag Trosas pulsåder och på ömse sidor finns många småskaliga vackra trähus med karaktäristisk snickarglädje från sekelskiftet. Trosas stads-kärna är utsedd som riksintressant småstadsmiljö.

image10
Idag bjuder jag på följande bilder:

(1) Roshagens blomsterhandel ligger vid torget och är en av ortens två blomsteraffärer.  
(2) En karaktäristisk bild över Trosaån och de mysiga och färglada trähusen som trängs utmed ån.
(3) Tullhuset är ortens uteställe och är beläget vid hamnbassängen och inloppet till ån. 
(4) Huset på sista bilden byggdes 1883 som polistation med häkte. På taket satte man dit det gamla rådhusttornet från 1700-talet . När Trosaborna samlat in pengar till en brandbil byggdes huset om för att också bli brandstation. Idag inrymmer lokalerna en av Trosas många fina restauranger, Antons Krog.

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Angelica

Åh,tack så mycket! Det stillar min hunger lite. Jag är uppväxt i Björnlunda i Gnesta kommun. Har välkänd och okänd (?) farfar kvar i livet i Trosa. Så många härliga somrar och härliga minnen har det blivit i Trosa

2007-04-27 @ 23:41:26
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Angelica

Aha, så det är Toni och Kerstin som har tagit över Mamsellen! Intressant!

2007-04-28 @ 00:03:50
URL: http://angelicas.webblogg.se
Postat av: Thea

Så mysigt det verkar vara. Sitter och funderar om jag varit i Trosa någon gång, men jag tror inte det.

Ha en bra lördag!

2007-04-28 @ 07:37:13
URL: http://www.theasrum.blogg.se
Postat av: pimpim11

Vilken underbart fin stad vi bor i eller hur?
Trevlig helg önskar jag dig ./pimpim

2007-04-28 @ 09:06:36
URL: http://pimpim11.blogg.se
Postat av: Bodil

Angelica: Vi har goda vänner i Stjärnhov så Björnlunda åker vi igenom då och då. Och ja, Toni och Kerstin sålde statshotellet vid förra årskiftet och öppnade Antons krog efter sommaren om jag minns rätt.

Thea: Trosa är jättemysigt och är väl värt ett besök (i varje fall om man har vägarna förbi).

pimpim11: Mmmmmmm.

2007-04-28 @ 15:38:29
URL: http://gladjeamnen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0